december 13, 2008

VROEGER 7

Onder het eten zat ik altijd te etteren.
Joop en ik zaten naast elkaar aan tafel
dus kon ik hem makkelijk een trap geven en zo doen
alsof er niets gebeurd was.
Ik had dan de grootste lol
Tot Joop zijn hand uitschoot
en ik een kledder kreeg.
Joop moest zich natuurlijk toen verdedigen bij onze ouders
en ik kon weer eens naar de keuken gaan
om daar verder te eten.
Ik heb heel wat etensuurtjes verbracht in de keuken.
Maar èèn ding weet ik nu wel zeker;
Als ik in de keuken zat
had ik nog heel vaak de grootste lol
in mijn eentje.
Dus zat ik daar heerlijk te lachen.
Wedden dat mijn ouders en Joop mee zaten te grinniken?
.

Kerstmis heeft voor mijn altijd een bijzondere betekenis gehad.
Ik vond de kerst vroeger mooier als tegenwoordig.
Mijn persoonlijke mening over de kerst in Duitsland,
Geld, stress, kadootjes.
De hele zin van kerstmis gaat verloren.
Ik weet dat er in Nederland ook een heleboel mensen zijn
die met de kadootjes op kerst overgestapt zijn.
Ik vind het zo jammer want,
Sinterklaas is Sinterklaas
En Kerstfeest is Kerstfeest.
Als je vroeger een kind vroeg wat de betekenis van
kerstmis is,
kreeg je te horen,
Jezus is geboren.
Vandaag de dag zijn er een heleboel kinderen die het nog wel weten,
maar het niet meer zo belangrijk vinden.
Want met de kerst krijg je kadootjes.
Dat is toch veel mooier als een geboorte.
Tja, de generatie van hebbe, hebbe, hebbe.
En het ergste is, wij ouderen hebben er ook nog zelf schuld aan.
.
Wij moesten vroeger, op de eerste kerstdag
om 7 uur opstaan.
Dan werd de ontbijttafel heel netjes gedekt,
Er kwam van alles op te staan.
Zelfs broodjes die we echt alleen met de kerst kregen.
We moesten allemaal onze nieuwe zondagse kleren aantrekken
en dan begonnen we de dag met MMMMMMMMM.
Deze twee dagen werd van alles tesamen gedaan.
Ik probeerde een hele lieve meid te zijn,
(moeilijk hoor).
Wij waren vroeger geen kerkgangers
We waren ook niet bij een kerk aangesloten
maar ik weet nog dat pa een een verhaal vertelde
over de geboorte van Jezus.
We gingen later ook naar een Christelijke school.
Mischien dat onze ouders dachten,
dat wij (hoofdzaak ik) wel een stootje van boven konden gebruiken.
.
Voor iedereen een prettig weekend.
En maandag krijg ik een ............................!!!!!!
,

18 Comments:

Anonymous Anoniem said...

En we blijven genieten... meid, je hebt een hoofdvogel afgeschoten met deze mooie reeks jeugdherinneringen!
Benieuwd wat je maandag krijgt...
Maak er een superweekend van hé?

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Tjonge wat heb ik al weer vel gemist hier. Zoveel mooie herinneringen die ook weer bij mij herinnreingen oproepen. Veel soortgelijke dingen meegemaakt, niet die ondeugende natuurlijk ;0)
De 'rituelen' van Kerst herken ik ook, vroeg opstaan, een overcompleet gedekte tafel........
Fijn weekend Mieke!

zaterdag, december 13, 2008  
Blogger Els said...

begrijp ik het goed.
krijg je maandag eindelijk je ....kadootje. jeeeeeeeeeeeeeh

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Tja.. ik moet mijn Dinnetje met kerst wel een cadeau geven.. Ze is jarig ;-)

Maar verder vier ik geen kerst, omdat kerst hier in Nederland lijkt op kerst in Duitsland. Dat vind ik jammer..

Leuk je verhaal.. voel soms helemaal met je mee. Alleen. pfff, op kerstochtend zo vroeg je bed uit? Dat deed ik dan niet.

Love As Always
Di Mario

Goed weekend.

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Zeg wat krijg jij maandag dan???

Heerlijk logje met prachtig verhaal weer Miek. En gelukkig weten ze hier nog wel wat kerstmis is. Die 2 boefjes van ons krijgen met kerst ook geen kado's. Die hebben ze gewoon zo als het hoort van de Sint gehad.

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

EEN KERSTBOOM?????Optuigen die hap. En nee wij zijn nog niet weg, clau ligt weer met een dijk van een migraineaanval en ik ben nog niet helemaal griepvrij ( bronchitis) lekker gevroren hier, beginnen ze alweer te mekkeren over een elfstedentocht..HET IDEE ALLEEN AL, KRIJG HET ER KOUD VAN..
En onze kerst zal wel weer in het teken staan van de volgende crematie, donderdag konden wij beiden niet( en konden het ook niet opbrengen eerlijk gezegd) en toen clau met haar vriendin belde was die net overgebracht naar een verzorgingstehuis, wacht op haar lievelingskleindochter die in KABUL werkt bij de marine ( nou wat een werk zeg) werdt gister overgevlogen naar oma dus zal vandaag op bezoek gaan. Wij vermoeden dat ze daar op wacht en dan aufwienerschnitzel zegt. Ze is op en is het zat. Kan het mij voorstellen, al die pijn en ellende. Maar voor de kinderen en kleinkinderen en schoonzus en allen die haar liefhebben is het ook een langdurige weg te gaan. Maar goed we wachten wel af...Heerlijk he al die jeugdherinneringen, heerlijk om op terug te kijken, je hebt altijd de foto's nog.
Fijn weekend, en groetjes van lenepeen

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Op alle foto`s zie ik jou ondeugde smoelwerk Mieke.
Het is toch errug...dat je je broertje zo hebt geplaagt.
Bij ons was het aan tafel ook niet bepaald pais en vree hoor....met 3 meiden is er altijd wel wat te kibbelen.

Ik ben het helemaal met je eens Mieke over de Kerst.
Het is zo anders geworden.
Sommige dingen zijn ook niet slechter hoor...maar cadeautjes met kerst vind ik nog altijd wennen, hoewel we het wel gedaan hebben.
Nu koop ik een kleinigheidje voor de kleinkinderen en iets voor mijn moeder.
Dat is dan meestal iets voor de kerst aankleding, maar dit jaar heb ik iets anders bedacht.
Dat komt nog in een logje aan bod.
Wij waren wel kerks en we mochten met kerstavond naar de nachtmis.
Mens dat was geweldig , zo`n hele bijzondere sfeer.


Wat leuk hè om zo terug te kijken.
Jou herinneringen maken bij mij ook weer herinneringen los.

fijne dag Mieke.

zaterdag, december 13, 2008  
Blogger ArtMus said...

Mieke ik ben ongelooflijk slim .
klik eens op mijn link.

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dat je een rakkertje bent wist ik allang anders had je het nooit zo lang positief volgehouden Mieke.En ja kerst was vroeger echt een zalige kerst.inderdaad alleen werd ons niet verteld van de geboorte van Gods zoon.bij ons niet nee!een heel mooi logje heb het met plezier gelezen hoor
Novelle

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Een......???? Moeten we weer wachten...

Mieke dus zo was jij vroeger....een kleine pestkop. Bij ons thuis was ik het...ik pestte mijn kleine broertje. Was het om jaloezie? Geen idee. Maar nu denk ik....wat stom was dat.

Jullie hadden best een leuk gezin he?

Hier trouwens geen kado's met kerst.

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Maar waar was Ton op die foto's. Pestte jij alleen Joop dan?

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mieke, wat was je toch een deugniet!!!
De ondeugd straalt van je foto's af.
Ik ben het helemaal met je eens, wat Kerst betreft.
Bij Kerst horen geen kadootjes.
Bij ons was het vooral gezellig samenzijn.
We gingen op Kerstavond naar de nachtmis. Toen we wat ouder werden was dat een speciale jeugddienst en dat was prachtig!! Een grote kerststal in de kerk....
Wat geweldig hè, dat iedereen door jouw logjes in zijn jeugdherrinneringen aan het graven is.
Onze nieuwsgierigheid wordt wel op de proef gesteld...wat krijg je nou maandag?????????
Fijn weekend verder.
Groetjes, Ria.

zaterdag, december 13, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik heb het aanrechtblad ook menig uurtje mogen bestuderen :)
herinneringen komen bovendrijven ;)
geniet van de nostalgie :)

zondag, december 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ja zeg, leukerd!
Waarom heb je nou die laatste zin niet afgemaakt????

Maar iedereen heeft hier gelijk:
jij laat ons onze eigen herinneringen weer naar boven halen! Het mooiste van kerst vond ik op kerstavond met z'n allen naar de kerkdienst die om 00.00 uur begon! Tegenwoordig is dat vervroegd naar 21.00 uur! Jammer hoor. En het mooiste was het natuurlijk dat wanneer je zo midden in de nacht uit de kerk kwam dat het dan sneeuwde..... Nu klinkt dat als een sprookje maar het is toch jaren heel gewoon geweest!

Fijne avond en morgen????
beuzeblaadje

zondag, december 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik weet niet wat je gaat krijgen mieke maar dat je leuk kunt vertellen weet ik wel :-)

zondag, december 14, 2008  
Blogger Els said...

Hee zussie
Je weet dat ik morgenvroeg om kwart over 6 al weg moet he, dus als je morgen nu eens wat eerder opstaat en je zet voor die tijd je logje van maandag al neer, dan hoef ik niet tot s avonds te wachten om te kijken wat je dan krijgt.
Dat doe je wel effe voor me he?????

zondag, december 14, 2008  
Blogger Vedat said...

Dat schoppen onder tafel, dat is bekend, mispunt :)
Dat in Duitsland Kerstmis commercieel is, dat is dan wel zo, in Nederland is het inmiddels ook commercieel. Tel daarbij de commercie rond Sinterklaas, dan zijn wij Duitsland aardig voorbij gestreefd.

maandag, december 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dat je vroeger een pestkop was kan ik me voorstellen.
Temeer daar er, volgens mij, tot op heden geen verbetering heeft plaaatsgevonden.
Mijn medeleven gaat dan ook uit naar Chris die de hele dag met je moet omgaan.

Wat de kersdagen aangaat ben ik het helemaal met je eens
De kerst is geen feest meer om de geboorte van het kindeke Jezus
maar een feest om de pakjes onder de kerstboom en de vette bekkies tijdens een overtollige groot diner gehouden tijdens een drink pauze.
Tijdens het diner praten we dan over de mensen op de wereld die weinig of niets te eten hebben en hoe erg dat is.
Aan het eind van de maaltijd vouwen we onze handen en danken we God voor al het goede wat we hebben en vragen hem of hij de mensen die niets te eten hebben wil helpen.
Daarna gaan weer verder met ons kerstfeestje want God zal er nu wel voor zorgen, want we hebben daar immers net voor gebeden, dat de arme mensen nu ook wat te eten krijgen.

KERSTFEEST ZOALS HEDEN DOOR VELEN BELEEFD IS GODSBLAAGD!

maandag, december 15, 2008  

Een reactie posten

<< Home