december 04, 2008

OUD 8

___________________________
.
In mijn vorige blog had ik een foutje gemaakt met de jaartelling.
Maar dat heb ik verbeterd.
.
We zijn in 1961 naar Gouda verhuist.
Daar heb ik mijn tienertijd verbracht tot ik naar Duitsland vertrok.
Veeel, heel veel herinneringen heb ik daar nog van.
Mooie en niet zo mooie.
Maar dat heeft iedereen nietwaar?
.

Het stadhuis in Gouda is een bezienswaardigheid.
Er komen touristen van overal om het gebouw te zien.
.
De grote winkelstraat met aan het einde de sint Janskerk.
.
In het midden staat het stadhuis
en het grote gebouw op de voorgrond is een gedeelte van de sint Jan.
.
En wat is er beter bekend over Gouda als zijn kaas.
Die word naar overal op de wereld geexporteerd.
Het liefste eet ik de jonge Gouda,
maar dat is mijn smaak.
.
Dit schilderij heeft mijn vader eens van mij gemaakt.
Ik begrijp nog niet dat ik zo lang stil kon zitten.
.
In het huis met de rode deur, daar woonden wij.
Da Costakade 45
.
Als ik boven uit mijn slaapkamer raam keek,
zag ik dit.
Ook hier was het heerlijk, maar dan in de winter.
Thuis schaatsen aantrekken en even over de straat het ijs op.
Veel lol heb ik daar gehad.

.

19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Gouda, daar ben ik eigenlijk nog nooit geweest. Natuurlijk heb je overal mooie en minder mooie momenten. Als de mooie maar de overhand hebben.

Love As Always
Di Mario

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Op t ijs wil ik schaatsen
En zelf zien hoe lang t houdt
Op t koord wil ik dansen
Gevaarlijk? Dat laat me koud
Ik ga voor geen risico opzij
Het leven is van mij (...)
© Elisabeth
... maar IK ben wel blij dat je het met ons wil delen, Mieke!

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Jonge kaas, bah Miek, dat smaakt naar niks. Lekkere pittige oude, das pas kaas :)
Leuk logje weer, al die herinnerinen die je nog hebt en foto's.

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

bijzonder zo'n speciaal portretje :)

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Haha...ik ben het met Bianca eens!
Ik hou ook meer van pittige oude kaas...mmmmm...
Je bofte, dat de winters toen strenger waren, waardoor je lekker vaak de schaatsen onder kon binden.
Had jij dat ook??? bij mij gingen ze altijd los zitten, hoe strak ik ze ook vastbond.
Leuk, dat je vader schilderde.
Aan je strakke koppie kun je zien, dat je het maar niks vond om zo lang stil te zitten ;))

donderdag, december 04, 2008  
Blogger Els said...

Ja schaatsen. Zelfs s avonds in het donker mochten we dat. Iedereen in de buurt kwam naar onze sloot.
Binnen in huis de schaatsen aan trekken en dan de beschermers eraan en gewoon de straat over klunen.Leuk was dat he.

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik lust alle kaas wel
maar zo'n romig jong stukje dat sla ik zeker niet af!
schaatsen ja dat zou ik nu ook graag willen doen!

sorry van de ballon ik vergat dat jullie natuurlijk niet het nederlandse sinterklaas journaal kijken, de balonnen piet is zijn ballonnen kwijt vandaar dat margit er een mee had
liefs van ons

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat denk je van die vers gebakken
romige stroopwafels in dat kleine winkeltje. Dat was in die straat als we naar de markt liepen. hoe het heet weet ik niet meer. daar zat ook die kaashal.
Nel

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb op die sloot nog schaatsen geleerd van 'ome egbert' volgens mij. Ik ben er pas met mn moeder nog langs gereden, alles is nu nog ongeveer hetzelfde. Kus Tineke

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb 10 jaar in Gouda gewoont.
Binnenkort is er weer kaarsjesavond, een grote toeristsche trekpleister;-))
Gr Molly

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

goh wat een leuk schilderij zeg en alweer verhuist je bent een reiziger.ben zo benieuwd naar nog meer leuk leuk dit Mieke,gezellig is dit zeg.
Novelle

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Nog steeds leuk die foto`s uit de oude doos !
Die volkswagen...zo eentje hadden wij er ook :))
Dag, was laat ivm oppasdag op donderdag.
Marjolein

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Lees dat je log bij vele herinneringen op roept.
Het enige wat ik weet is dat m'n moeder in Gouda gewoont heeft in haar jeugd.
Geniet wel van de logs over je leven, Gorichem in de volksmond Gorkum is hier niet zo ver vandaan.
Dag hartelijke groetjes Bep

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Gouda lijkt me een mooie plaats
Mieke! Beslist de moeite waard om eens te bezoeken. Heerlijk die herinneringen van het schaatsen, die winters "hadden" toch wel wat he?

Groetjesss,
beuzeblaadje

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ha Mieke,

Je vader heeft talent in het schilderen, portretschilderen is erg moeilijk.
Kan me goed voorstellen dat je gelukkig en heerlijk in Goude hebt gewoont, een mooie wijk. oma

donderdag, december 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dat prachtige stadhuis in Gouda, daar ben ik wel eens geweest. Inderdaad geweldig.

Wat kon je vader mooi schilderen. Was jij vroeger een stil, melancholiek kind? Dat schilderij straalt dat zo uit.

vrijdag, december 05, 2008  
Blogger Vedat said...

Iedereen heeft leuke en minder leuke herinneringen. Gelukkig blijven de leuke beter aan de oppervlakte. Ja, die Goudse kaas is zeker lekker. In de Duitse steden hier net over de grens wordt die kaas veel verkocht. Er is zelfs een Hollandse winkel in Kleve. Maar kas is niet het enige bekende hoor. Wat dacht je van Gouds aardewerk?

vrijdag, december 05, 2008  
Anonymous Anoniem said...

De leuke herinneringen zijn om te onthouden en de overige om over boord te gooien.
Schaatsen op het buitenwater dat is al heel lang geleden dat dat kon.
Maar wie weet misschien dit jaar.
Geef mij maar de heerlijke oude kaas.

vrijdag, december 05, 2008  
Anonymous Anoniem said...

o hemel...ik loop hemel achter.
Je gaat tekeer meid....volgnes mij plaats je twee logjes op 1 dag om vlug over te zijn.
Gouda dus.

Nou ja......ik ben toch wel benieuwd waarom jullie zo vaak gingen verhuizen hoor.
Zelf ben ik ook vaak verhuyisd en ik wil je best vertellen waarom maar dan moet jij eerst vertellen waarom.
Per slot ben jij er over begonnen.
o zo !!!!

dinsdag, december 09, 2008  

Een reactie posten

<< Home