december 18, 2008

VROEGER 11

Poppenhuis.
ik weet het niet meer wanneer ik hem kreeg.
Of voor mijn verjaardag, of voor Sinterklaas.
Het was voor de vroegere tijd een pracht van een poppenhuis.
En niet alleen toen, maar nu zou hij het ook nog goed doen.
Opa was timmerman en heeft het huis gemaakt.
Vader was schilder/behanger en heeft alles geverft en behangen.
De gordijntjes e.d. hebben oma en moeder gemaakt.
Wat een werk he?
En waarvoor?
Ik was geen poppenspeelster.
Ik was liever op straat aan het voetballen of tikkertje spelen.
Heel zelden heb ik hiermee gespeeld.
Ik denk dat er heel veel meisjes jaloers zijn geweest op dit huis.
Jaren later is hij naar Els verhuist.
Els en Egbert heben 2 dochters en wij twee zonen.
Onze jongens konden niet veel beginnen met een poppenhuis.
We hebben hem jaren geleden weer terug gekregen.
Nu staat hij op zolder en is een muizenhuis.


Daar zit ik goed.
Verder Joop, alsmaar verder.
Paardje rijden op Joop zijn rug
. Over rijden gesproken, ik heb fietsen geleerd op de fiets van ma
. Af en toe mocht ik haar fiets gebruiken en in de straat fietsen.
Maar...absoluut niet verder als de straat
. Natuurlijk, gehoorzaam als ik was, deed ik dat ook.
Tot op een gegeven moment een buurmeisje,
een paar jaar ouder als ik, aan mij voorbij reed
. Waar ga je naar toe? Vroeg ik
. Ze vertelde mij dat ze naar de andere kant van Gorkum moest
. Mag ik mee? Vroeg ik.
Jawel, maar mag dat dan van je moeder?
Ja hoor, dat mag ik wel.
Als er iemand bij is die groter als ik ben mag dat.
Moet je dat dan niet eerst vragen?
Welnee dat hoeft niet hoor, (ben ik gek, ze zou eens nee kunnen zeggen),
Dus wij fietsten weg.
Ik op de grote fiets van ma.
We waren twee uur onderweg en ik weet nog,
dat ik dood moe was van het fietsen op zo'n grote fiets.
Toen ik weer thuis kwam,
nou toen hadden we de poppen aan het dansen.
Pa was ook al thuis van zijn werk en ze hebben overal naar mij gezocht.
Hebben natuurlijk vreselijk in angst gezeten.
Maar ik had een mooi end gefietst.
Iedere keer de straat op en neer was zo saai.
Ik mocht toen een paar weken lang niet meer fietsen en vond dat heel gemeen.

.

18 Comments:

Anonymous Anoniem said...

haha! je had de vrijheid geroken :)
jammer dat je fietsje voor straf in de stalling moest

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wawwww wat een poppenhuis! Inderdaad daar zouden velen je om benijden. Maar ik begrijp ook dat je er niet veel mee speelde (want was ook zo'n halve jongen, het poppenhuis was voor meisje bach! Hihi).
Wat ik zo bijzonder vind aan deze serie is dat jij het allemaal zo goed onthouden hebt! Dank je wel voor deze mooie jeugdherinneringen...

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

mens op zolder?
hebben jullie daar muizen?
laat je katten er eens spelen!
ik heb mijn muizen in een kooitje hoor en een poppenhuis zou hier wel gebruikt worden door de dames, zeker weten!
kon je wel op het zadel zitten als je fietste?
liefs van ons
hartje

donderdag, december 18, 2008  
Blogger Els said...

Je kreeg wat op je donder vroeger, hihi
hoe zou dat nou komen????????

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hoezo ze zou eens nee kunnen zeggen. Het was bij jou allang duidelijk dat ze alleen maar NEE zou zeggen. Boefje... ;-)

Love AS Always
Di Mario

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mooi dat poppenhuis, dat had ik vroeger wel graag willen hebben want ik was wel een echt poppenmoedertje!
Wat een brutaaltje was jij toch vroeger zeg, ik denk niet dat ik zo ver weg had durven fietsen, tja en dat je dan achteraf straf kreeg, het leek zo onredelijk hè?!

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dat poppenhuis...GEWELDIG!!!
Wat jammer, dat je het zomaar op zolder hebt staan.
Het fietsverhaal, daar kan ik mij helemaal in vinden....ik was vroeger niet anders.
Ze hadden bij ons thuis een extra hek boven op het hek gemaakt en nog klom ik er overheen, de wijde wereld in.
Ze hebben me eens van het politiebureau moeten halen, omdat ik verdwaald was.
Ik was altijd de hort op en dat is nu eigenlijk nog zo, hihi...

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mooi hoor, dat poppenhuis, daar zullen de muizen veel plezier van hebben. Complete muizengezinnen kunnen daar in wonen.

donderdag, december 18, 2008  
Blogger ArtMus said...

tja...een poppenhuis is machtig mooi om naar te kijken maar spelen kon je er niet mee.
Ik niet althans.
Je verzet de boel een keer.
Je draait de meubels eens op zijn kop om alles goed te bekijken.....
Je pakt de kastjes leeg en weer vol nou en dat was het dan..........

nee dan "Ballen..tikkertje...verstoppertje...mens erger je niet....kwartetten...enzzzz....dat
was toch veel leuker.

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

o o o mieke toch, heb jij nog wel eens je keurig gedragen, zo maar 2 uur wegblijven, wat zullen ze in de rats hebben gezeten om je :)

en wat een geweldig poppenhuis, was aan mij helemaal besteed zoiets hoor, ik was echt een poppenkind

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

stouterd was jij zeg....Mieke mieke ben jij soms nog zo ondeugend ? groetjes Novelle.

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Van een poppenhuis kon ik alleen maar dromen.
( daarom hebben we waarschijnlijk onze oudste kleindochter een mooi groot houten poppenhuis gegeven met alle kamertjes ingericht en een hele poppenfamilie)
Met de fiets weggaan zat er ook niet in m'n eerste fiets heb ik zelf gekocht van m'n bij elkaar gespaarde loon 15 jaar was ik toen.
Volgens mij was je een echt impulsief boefje vroeger.
Dag Bep

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Zo'n serie over vroeger is echt leuk. Alle herinneringen komen weer boven en alle streken die je uitgevrat en ik geloof dat dat er bij jou heel wat waren....(net zo als bij de meesten van ons!)

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Het is van twee kanten te begrijpen. Alweer straf....jou bleef ook niets bespaard hè? Heb je daar later met je ouders nog wel eens over gesproken? En kon je er toen om lachen?

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hee, waar is mijn reactie nou?

donderdag, december 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een pracht van een poppenhuis Mieke! Uit alles lees ik dat jullie een hecht en liefdevol gezin waren. En dat zo'n kleine dondersteen dan misschien liever een bal had dan een poppenhuis.....
Wel zonde dat je er nu een muizenhuis van hebt hoor!

En dan dat verhaal over die fiets!
Kon je nu nog maar twee uur fietsen he? Wat dat betreft moet je nu toch best wat missen. En daar toch zo vrolijk en opgewekt onder blijven.....Je bent een KEI!

Liefs,
beuzeblaadje

donderdag, december 18, 2008  
Blogger Vedat said...

Ouders snappen ook niks van kinderen, tenminste vroeger was dat zo. Maar even over dat fietsen op een te grote fiets. Moest je staande fietsen al die tijd?

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Beste Mieke,

Ik zou graag iets willen weten, uit welk jaar dateert je poppenhuis?
Ik heb een mapje met tekeningen voor dit poppenhuis uitgegeven door Selecta Den Haag.
Zou je me misschien ook de foto willen mailen, zodat ik er goede een afdruk van kan laten maken om bij de map met tekeningen te voegen.
Ik verzamel o.m. poppenhuizen e.d. van Nederlands fabrikaat, zie website www.pwcollections.

dinsdag, maart 17, 2009  

Een reactie posten

<< Home