december 16, 2008

VROEGER 9

Moeder en dochter aan de naaimachine.
Wat zijn we vlijtig zeg.
Het is alleen zo jammer dat er tegenwoordig
veel kinderen uit huis gaan en niet kunnen koken en naaien.
Vroeger was het heel normaal als dat thuis geleerd werd.
En daarbij is het toch zo practisch als je zelf kunt naaien.
Je eigen kleren naaien is hartstikke leuk
en later de kleren van je kinderen,
nog leuker.
.
Wat was het vroeger leuk als je je moeder mocht helpen
in de huishouding.
Wat was het leuk,
om als 5-6 jarige af te wassen of te stofzuigen.
Heel trots was ik als ik eens de zakdoeken mocht strijken.
Op de knieen op een stoel, aan de tafel.
(een strijkplank hadden we niet)
Een molton onderlegger op tafel
en zo werd gestreken.
.
Jaren later heb ik van mijn schoonzus Nel
nog naailes gehad.
Nel is naaister van beroep.
Maar oooooh jè,
wat heb ik die vrouw vaak vervloekt.
Wat was dat een pietje precies zeg.
Het hoefde maar een beetje scheef te zijn,
of ik moest alles weer uithalen.
Het was een goeie les, dat weet ik nu
maar toen.............!!!!!!!!!


.

18 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Een lap stof en wat spelden
een patroon getekend uit de hand
knip, knip snijden scharen
hup daar is een tailleband

Passen, meten en vermaken
een creatie bijna klaar
naaimachines zigzaggen snorrend
klaar nu passen maar

Eventjes draadjes knippen
een glunderend trots gezicht
gemaakt met mijn eigen handjes
naaien is een gedicht
© henny klaassen

Weerom een heerlijk log, Mieke!

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Alweer en feest van herkenning!! Mijn moeder naaide altijd alles zelf en ik zie haar ook nog zo zitten en dat heb ik later ook gedaan, eerst voor mezelf inderdaad en later voor m'n zoon. Tegenwoordig doe ik dat niet meer, je kunt alles zo goedkoop kopen!

OT: De ijssculpturen zijn nog tot 1 februari te bewonderen dus als het in januari gemakkelijker gaat kun je dan ook nog komen kijken!

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Het koken heb ik ook niet echt van mijn moeke geleerd, dat heb ik mezelf aangeleerd. Lekkere verse groente... mmmmmm, dat zijn dingen waar ik van hou.

Naaien, nee ehhh, laten we het zo zeggen, ik heb er ooit les in gehad, maar ik ben er geen voorstander van. Misschien zijn dat mijn mannelijke kanten.

Love as Always
Di Mario

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik kan het ook niet hoor Miek, ik heb er geen geduld voor. Zowel mijn broer als ik moesten wel in huis helpen, afwassen, kamers opruimen, tafel dekken enz. Ook kunnen we beiden koken.
Moet ook zeggen dat kleding zelf naaien eigenlijk niet meer loont. Je kan bij een Zeeman of zo tegenwoordig voor een tientje leuke kleren voor de kinderen kopen, daar heb je amper stof, garen en knopen voor en dan moet je het nog zelf maken.

dinsdag, december 16, 2008  
Blogger Els said...

We hebben er later wel profeit van gehad he.
Maar de markt voor een lapje stof van 1 of 2 gulden en je had weer een broek voor de kinders

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dit beeld staat gewoon op mijn netvlies. Mijn moeder, maar ook mijn vader achter de naaimachine.
Mijn moeder gaf naailessen aan huis en mijn vader had het geleerd van zijn broer, die was kleermaker.
Bij ons thuis moesten we altijd de naaimachine bespreken...wat wil je met vijf meiden.
Ik heb mijn eigen trouwjurk gemaakt en ook de kleding van onze jongens.
Wij hadden vroeger thuis een trapnaaimachine, dat werkte iets makkelijker, je had beide handen vrij.

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Heb het niet van m'n moeder geleerd maar op school, heb daar m'n costuum diploma gehaald wou niet verder leren voor lerares.
Ik heb zelf m'n trouwjapon gemaakt en voor de schoonfamilie de jurken. Maakte ook zelf de kleren voor de kinderen. Heb gelukkig 2 kleindochters die het prachtig vinden om te helpen, ze bakken koekjes en cakejes- helpen met schoonmaken en de oudste heb ik laatst breien geleerd.
Ben een beetje jaloers op je collectie foto's uit je jeugd, heb er zelf niet zoveel.
Dag Bep

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ooooo Mieke
Wat een leuke foto`s zeg.ik heb 5 jaar naailes gehad.veel kleding zelf gemaakt en ook ontworpen maar nu is kleding zo goedkoop in vergelijking met eerder.ik kan het ook niet meer zo goed zien en de rommel ervan...Prrrrrt ben ik zo flauw van.ik doe het niet meer. Dat is voor mij geweest.
Novelle

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ondanks dat je mij in je hart vervloekt hebt, omdat ik zo precies was, heb ik hele leuke herinneringen aan die gezellige kletsavonden met toen nog een klein opduveltje.
Nel

dinsdag, december 16, 2008  
Blogger mieke said...

Hahahahahaha, lieve Nel.
Ik had al gehoopt dat je zou reageren.
Ik denk ook met heel veel liefde terug aan de praatavonden hoor.
Ik heb bij jullie heel vaak mijn hart uit mogen storten.
Knuf, Mieke

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

En ook ik ben erg blij met een coupeuse als moeder! En ook ik heb het vaak vervloekt, maar nu vind ik het heerlijk. En ook de uren kletsen aan de eettafel, bezaaid met stofjes, naalden, spelden en patroonpapier en kopjes thee! dikke kus, Tineke (Nels dochter)

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik kom je even een virtuele dikke pakkert geven! Wat zijn jullie toch schatten, maar ik voel me haast bezwaard! Ze zijn zaaaaaaalig, de eerste hebben we al geproefd! Chris is weer onderweg naar huis nu, dit was écht een verrassing! Jammer dat jij er niet bij was!

Zo dit moest even, op je log reageer ik vanavond, ga nu snel verder met poetsen!

Liefs,
beuzeblaadje
XXXXX

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Zo, nu is poetsmiep weer pc-miep!
Wat heb je weer geweldige foto's vandaag! Zo'n klein meiske achter zo'n grote naaimachine..... een kostelijk gezicht! Wat naaide je,
kussenslopen????

Ik heb ook jaaaaaaaren op naailes gezeten en heeeeel veel genaaid! Voor mezelf, zelfs voor Eduard en voor de oudste 2 kinderen eigenlijk alles! Die oudste 2 zijn bij mijn zus en zwager bruidsmeisje en bruidjongetje geweest en ook die kleren had ik zelf genaaid! Poche-poche-poche he?

Ondertussen heeft iedereen ze geproefd en iedereen zegt: HEERLIJK!!!!

Namens iedereen nogmaals bedankt,
doe het kalm aan please (sorry, jij spreekt geen engels he?) doe het kalm aan aub!!!!

Liefs,
beuzeblaadje

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hartverwarmde reacties. Doet haar "oude" moeder goed. De rolletjes zullen heel lekker zijn.
Nel

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dit is een leuke foto. Zo te zien deed je echt je best. Ja, vroeger waren ze streng. Zoals tegenwoordig juist veel mag. Wat is beter?

Maar waarom waren er niet zoveel foto''s van Els? En waarom sta jij altijd met Joop op de foto en niet ook met Ton?

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ha Mieke,

Wat een leuke foto's, mijn moeder had de kunst van kleding maken ook goed in de vingers.
De jongens hier, helpen ook mee in het huishouden, en zo leren ze ook zelfstandiger worden.oma

ot. onze oudste kat is nu ook een binnen kat aan het worden.

dinsdag, december 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een leuke foto's Mieke.
'T naaien heb ik van mijn moeder. Mn eigen kleren maken en voor m'n kinderen vind ik leuk om te doen. Het koken, breien en naaien geef op mijn beurt weer aan hun door.
M'n dochter maakt regelmatig heerlijke lasanga's, ik kan er met gemak aan wennen :-))

dinsdag, december 16, 2008  
Blogger ArtMus said...

"Je eigen kleren naaien is hartstikke leuk
en later de kleren van je kinderen,
nog leuker."

nou dat ben ik voor deze keer eens niet met je eens Mieke.
Zeker...ik heb het gedaan omdat het moest.
Maar leuk.....................
die foto van jou achter de naai machine is wel heel leuk!!!!

woensdag, december 17, 2008  

Een reactie posten

<< Home