december 19, 2008

KERST

-------------------------------------------------
Omdat het bijna kerstmis is,
wil ik nu even iets anders
schrijven.
Ik kom in het nieuwe jaar
weer terug met
"vroeger"
---------------------------------------
Ongeveer 15-20 kilometer hier vandaan
ligt klooster Bardel (klik)
Dit klooster geeft ieder jaar zo tegen de kerst
een boekje uit, bewerkt en samengesteld door
Pater Wilhelm Ruhe.
De verhalen in dit boekje spreken mij
ieder jaar weer aan, zodat ik nu net als de vorige
2 jaar, de verhalen vertaal en ze op mijn blog zet.
Wie het niet wil lezen, komt in het nieuwe jaar gewoon weer terug
en slaat dit over.
Maar ik verzeker je dat je dan een heleboel mist.
De foto's komen uit het internet.
.
Schoenmaat 48 heeft hij, zeker weten.
Gewicht: 150 kilo en bijna twee meter groot.
Warme broek, trui en een dikke winterjas.
Zo staat hij op de kerstmarkt.
Vast en groot staat hij daar met zijn geschatte 20 jaar.
Hij vind die bonte lichtjes en bonte kraampjes zo vreselijk mooi.
Naast hem staat een kleine vrouw, zijn oma.
Zij is precies dat tegendeel van hem.
Sierlijk en zeker een halve meter kleiner dan hij,
ongeveer 75 jaar oud.
Ze ziet en let maar op èèn ding:
op haar kleinzoon.
Ze houd van hem, ze past op hem op.
De grote heeft honger.
Oma gaat met hem naar een kraampje en koopt een worst voor hem.
De worst word kleingesneden en met een
houten vorkje neemt oma een stukje en steekt het
haar kleinzoon in zijn mond.
Hij maakt zijn mond wijd open en eet dan dat stukje worst.
De grote eet heel langzaam maar , oma heeft veel geduld.
Oma voert hem stuk voor stuk
en de grote geniet.
Ze leven hun kleine leven met dat,
wat mooi is en nodig.
De mensen om hun heen, haasten heen en weer,
horen muziek.
Kinderen zitten in de draaimolen of eten een suikerspin.
Op een bordes iets verder weg,
word een kerst lied gezongen.
De borden worde leeg en beide zijn ze tevreden.
Oma neemt een zakdoek en veegt heel voorzichtig
de mond van de grote schoon .

"Ik ben gekomen om de armen een boodschap te brengen"
heeft Jezus gezegt.
En de gehandicapte ook.
En de zieken ook.
En de eenzamen ook.
En de vertwijfelden ook.
.


.

15 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoewel ik vol verwachting naar nog meer mooie jeugdherinneringen binnen kwam wippen, is deze leuke verrassing ook niet te versmaden! Dus ik lees het wel, Miekelief, en het is mooi!

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dit is een prachtig verhaal Mieke en past helemaal in de Kerstgedachte.
Hele bijzondere foto's heb je er bij gezocht. Heel mooi ;0))

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Prachtig, zoals Ria al zegt past perfect in de Kerstgedachte!

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Je dacht toch zeker niet dat ik zo maar weg zou gaan zonder jou persoonlijk even dag te komen zeggen. Mieke wens jou en Chris fijne kerstdagen en een goed 2009Ben blij dat ik dit mooie verhaal nog heb gelezen. Dit is de echte kerstgedachte.
Hartelijke groetjes en tot in het nieuwe jaar Bep.

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Natuurlijk lees ik dit soort verhalen wel. Ik ben opgegroeid met verstandelijk gehandicapten, lichamelijk gehandicapten en dergelijke. Sluit je ogen niet voor dit soort mensen.

Love As Always
Di Mario

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hai Mieke, had heel wat bij je in te halen en het zijn ook zulke lollige verhalen van vroeger :))
Maar je kerstverhaal is ook heel bijzonder.
Dag en fijn weekend, marjolein

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hai Mieke, had heel wat bij je in te halen en het zijn ook zulke lollige verhalen van vroeger :))
Maar je kerstverhaal is ook heel bijzonder.
Dag en fijn weekend, marjolein

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Daar is ie de echte kerstgedachte.
Erg mooi Miek

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Waarom maken dit soort mooie verhalen altijd meer indruk op mensen in de Kersttijd dan midden in de zomer?

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Zo dat begint goed een mooi verhaal Mieke
Novelle

vrijdag, december 19, 2008  
Blogger Vedat said...

Staat het boekje niet online?

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ha Mieke,

Een mooi stukje heb je geschreven, Jezus maakt geen onderscheid in hoe je bent.
Onze buurjongen heeft ook down, en lijkt wel op de jongen uit je stukje.
Binnenkort wordt hier in Amersfoort een restaurant “downies” geopend. oma

ot, je hoeft je zeker niet te schamen.

vrijdag, december 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Voor ons allen :-))
Liefs:Wilma.

zaterdag, december 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Zwaar onder de indruk van dit stuk. Zo waar als het is. Dit heb je dus vertaald begrijp ik.

Erg goed.

zaterdag, december 20, 2008  
Blogger amy said...

mieke
met tranen in mijn ogen lees ik hier:
jij weet echt wat kerst is!
een dikke knuffel van mij

donderdag, december 25, 2008  

Een reactie posten

<< Home