januari 28, 2009

VROEGER 31

Zaterdag was bij ons vroeger
"krulspelden" dag.
Normaal zette ik de krulspelden bij ma
en ma bij mij.
Maar hier was een buurmeisje mij de krulspelde aan het zetten.
En zo liepen we dan iedere zaterdag.
Je ging er mee boodschappen doen en alles.
Zo liepen er een heleboel vrouwen in Gouda.
Allemaal een hoofddoekje om en klaar is kees.
.
Ik heb vroeger veel jobs gehad.
Èèn daarvan als verkoopster in een warenhuis.
Ik stond daar bij de sieraden.
Was leuk werk, je kwam er met veel mensen in aanraking.
Heel gezelllig vond ik dat.
Op een dag (ik vergeet dat mijn hele leven niet)
kwam mijn baas naar mij toe.
Mieke, je moet even je jas aantrekken,
we gaan even naar het politie-bureau.
Jeetje, daar zonk mijn hart in mijn schoenen zeg.
Wat schrok ik.
Waarom, vroeg ik mijn baas.
Dat zul je wel zien zei hij.
Ik had mijzelf niks voor te werpen,
had niks gestolen of zoiets,
mijn geweten was rein,
maar je krijgt werkelijk een heel raar gevoel in je buik als je
zo maar even naar het politie- bureau moet.
Nou ja, daar aangekomen, lag er een tafel vol met
oorbellen, armbanden en kettingen.
En ik moest vertellen hoe duur die spullen waren.
Die kwamen werkelijk allemaal bij mij weg.
Jeetje.
Wat was nou het geval,
2 Meisjes die ik kende, kwamen vaker even naar mij toe in de winkel.
De ene stond dan de hele tijd met mij te praten en de andere
probeerde intussen sieraden aan en stak ze dan in haar zak.
Verdomme zeg, wat heb ik toen gescholden.
Wat was ik kwaad.
Sinds die tijd lette ik dubbel op mensen die met mij een gesprek begonnen.

.

20 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik durf niets meer tegen je te zeggen. ;-)

Love As Always
Di Mario

woensdag, januari 28, 2009  
Blogger Els said...

Jeetje je schrikt je rot als dat gebeurd.

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Krulspelden en dan met een hoofddoekje om boodschappen doen?
Niks op tegen.
Maar..... waarom hebben we tegenwoordig zo'n commentaar op die vrouwen zonder krulspelden met een hoofddoekje?
Ja Mieke je wordt betaald om sieraden te verkopen en niet om ze onder je handen te laten weg pikken.
Kijk zulke dingen gebeuren als je tijdens je werk met een ander staat te kletsen over hoe knap wij mannen zijn.

Ps Maar ik ben het met je eens mannen zijn knappe wezens!

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Die krulspelden ik herken ze wel, die gazen dingen met zo'n borsteltje binnenin, ik zette ze ook altijd bij mijn moeder in het haar.

Wat een schrik als je zo zonder uitleg wordt meegevoerd naar het politiebureau, nog erger als je tot de ontdekking komt dat men je vertrouwen zo heeft misbruikt!

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Oei...wat zul jij je vreselijk rot hebben gevoeld...
Liefs:Wilma.

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ja, ik kan me voorstellen dat je kwaad op jezelf was, dat zou ik ook wezen als het mij overkomen zou!

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

O wat leuk ; zo zaten m'n oma's er vroeger ook altijd bij !
Groetjes Ingrid.

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooie reactie idd van Oldtimer, toen vond iedereen het normaal dat je met een hoofd vol van die malle dingen en een hoofddoek gewoon je dagelijkse ding deed.......

En arme Mieke, braaf hard werkende meissie en te goeder trouw en dan jatten ze je het onder je neus weg

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ooohh...die krulspelden..ik herken ze helemaal!!!!!!
Ik draaide ze altijd bij mijn moeder in en bij mezelf, maar wij liepen er niet mee over straat!!!
Wij hadden een droogkap thuis en allebei heel dun haar, dus dat drogen was in een mum bekeken.
Dan werd het, net als bij jou op de foto, getoupeerd en ging er een lading lak overheen :(((((
Dat van het politiebureau lijkt me een vreselijke ervaring...had die baas dat nou niet wat anders aan kunnen pakken??? Je schrikt je toch rot!!!
Ja...en die meisjes!!! Dat is wel de tactiek hè, de één leidt je af en de ander slaat toe.

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Heerlijk dat hoofdje vol krulspelden, Miekelief!

Krullen op zee
Als god is goed
dan heeft hij krullen
houtkrullen
metaalkrullen
krullende golflijnen
krullen met potlood getrokken
door boodschappenlijsten
krullen op zee

God speelt met zijn haren in de ochtend
speelt met zijn haren in de middag
laat in de avond wat krulspelden vallen

Midden in de nacht jaag ik een vinger
door god's liefste pijpenkrul
draai een rondje door de bedoelingen
door de bedelingen

In mijn juttersmandje stop ik windingen
golfslagen, vage contouren
van nieuwe bevindingen

Gretig laat ik god's gave
gulle giften begaan
© Sylvia Hubers

Maar het verhaal dat erop volgt is heel wat minder leuk! Ik kan het me indenken dat je bààlde!

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb krullen van mezelf. ;-)

Ik kan me voorstellen dat je je rot schrok. Het is wel een bekende afleidingstruc al verwacht je dat niet van 2 bekenden. :-(

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Geloof dat het krulspelden zetten voor iedereen wel herkenbaar is.
Wat een schrik zeg mee naar de politie, achteraf viel het wel mee en liet jij je niet meer afleiden.
Weer wat geleerd maar wel op een nare manier.
Dag Bep

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Zo moet je altijd en overal opletten in de winkels en ik ben bang dat dat nog steeds niets verandert is.

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Zo zeg, dat komt even rauw op je dak, zo'n politienieuws. Ja, in winkels is het altijd uitkijken geblazen en de balans zoeken tussen vertrouwen en oplettend zijn. Je baas was niet kwaad op je hoop ik? Je hebt maar één paar ogen en doet ook je best tenslotte.

Maar die krulspelden? Hahahahaha, ik had in die tijd wel in Gouda willen lopen op zaterdag, en iedereen met hoofddoekjes bekijken. En tegenwoordig doet men moeilijk over hoofddoekjes, raar toch eigenlijk hè?

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Geweldig die krulspelden!
Dat waren nog eens tijden!
Wat moet je gebaald hebben zeg dat je zo door die meiden bij de neus genomen was!
groetjes,
Elmar

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Hahahahaha Mieke jij toen al met krulspelden??? Dat was in mijn "beleving" iets voor oude mensen!! Mijn moeder deed het trouwens ook elke week!
Ik kan me voorstellen dat je schrok toen je zo onverwacht mee moest naar het politiebureau maar dat viel achteraf dus wel mee hoewel het niet leuk was!

Groetjesss,
beuzeblaadje

woensdag, januari 28, 2009  
Blogger Vedat said...

Wat zei de politie? "Zo,krullenbol, vertel eens of je dit en die dames herkent"

woensdag, januari 28, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ha Mieke,

De krulspeldedag ken ik nog wel van mijn moeder, net als het hoofddoelje.
Erg dat de meisjes misbruik van je goedheid hebben gemaakt. oma.

ot, ik denk dat ik de vraag niet goed heb gesteld, ik bedoelde te vragen of je in grote trekken nog op vroeger lijkt in je gezicht.
Ik wel en ben 51 jaar, maar ook mijn vader die is 88, en ik lijk weer sterk op hem, niet meer zolas dat we jong waren, maar de grote lijnen blijven aanwezig.

woensdag, januari 28, 2009  
Blogger amy said...

verdorie...
zo hebben ze eens mijn vingerafdrukken genomen na een inbraak...
ik had de dag ervoor de vitrine gesopt...

donderdag, januari 29, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Wat bijzonder dat je nog zovel mooie oude foto's hebt!

Maar wat is er met je blog aan de hand?
Het bovenste deel is helemaal wit.
Of ligt dat aan mij?

gr eva

donderdag, januari 29, 2009  

Een reactie posten

<< Home