januari 24, 2009

VROEGER 29

Wat heb ik veel geschaatst vroeger.
Het was ook zo enorm gemakkelijk voor ons.
Thuis de schaatsen aan, even over de straat en dan.... op het ijs.
Mooier gaat niet.
.

Tot de dag dat de Gouwe bevroren was.
Maar dat was spannend.
Ik loop hier op het ijs met een nieuwe jas aan.
Ik weet nog goed dat ik die jas onherroepelijk wou hebben,
want er zat een sjaal aan vastgenaaid van dezelfde stof.
Ik was zo enorm trots op die jas.
Later niet meer, je kon deze jas niet lekker even vlug aanschieten.
Altijd dat gefriemel met die sjaal !!!!!!
.
Voor de mensen die al eens in Waddinxveen waren,
die zullen zich ook aan de grote hefbrug herinneren die over de Gouwe ligt.
Nou, niet alleen W. en G. woonden aan de Gouwe,
oma en opa ook.
Op een dag zei opa tegen mij,
kom we gaan ergens heen.
Ohhh, opa waar naar toe?
Vertel ik je niet, dat zul je wel zien.
Ach opa vertel het nou.
Nee hoor je zult het wel zien waar we heen gaan.
Dus gingen we op stap.
We liepen helemaal tot aan de brug en opa zei,
wacht hier maar even, ik moet even eventjes een vriend wat vertellen.
Opa liep naar boven waar de brugwachter zat
kwam al snel weer terug.
Zo, zei hij nou gaan we verder.
Boven op de brug, wou opa schepen bekijken.
Natuurlijk heb ik mee gekeken, maar met niet te veel interesse.
Ik was toch zo nieuwschierig wat er als verassing kwam.
Een paar minuten later kwam er beweging in de brug.
Ik schrok me rot en werd natuurlijk heel bang.
En de brug ging als maar hoger.
En Mieke werd alsmaar banger.
Toen vertelde opa dat dit de verrassing was.
Wij mochten boven op de brug, terwijl hij omhoog ging.
Het was natuurlijk heel spannend en mooi,
maar echt genieten kon ik er niet van.
De angst zat de hele tijd in mijn botten.
Ik denk, dat als ik het van te voren geweten had,
dat ik er dan meer van genoten had.
Maar lieve opa,
Nu denk ik er nog wel vaker aan hoor
en met heel veel blijdschap.
.
Het is jammer dat opa niet meer leeft.
Ik zou er nu nog graag eens op willen staan en dan
bewapend met foto kamera.
Dan heb ik unieke foto's.

.


16 Comments:

Blogger Chris said...

Nu weet ik dus, na vele jaren, waar je hoogtevrees vandaan komt!!!
VAN DE HEFBRUG IN WADDINXVEEN!!!!

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Heerlijk hoe goed gedocumenteerd je jeugdherinneringen zijn, en wel met zo'n mooie nostalgische foto's...
En jij had beslist een opa uit de duizend! Een kanjer om zo iets met zijn kleinkinderen te doen!
Maak er een fijn weekend van Miekelief!!!

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Kan me voorstellen dat dat rete spannend was, brrr, weet niet of ik het nu zelfs zou durven :)

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Mooi verhaal miek enne (off-topic)JIJ HOUDT DUS OOK VAN DIE VOOR DE GEK HOUD GEINTJES:) hahaha Dag lieverd! Fijne dag verder en fijne zondag
Betty

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Nu heb je UNIEKE verhalen ;-))Dat is ook heel wat waard :-)
Zou het wel heel dapper vinden als je
op die brug zou durven staan hoor...
Liefs:Wilma.

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ook al vond jij het eng, het was leuk bedacht van opa. Enne, ik kan me voorstellen dat je schrok. ;-)
OT Ik vind jou een heel positief mens! :-)

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Als ik het goed begrijp was deze ervaring dus een ophefbrug te ver voor je.
Ik denk dat als je Opa vanuit de hemel dit verhaaltje mee kon lezen zou zitten glimlachen.

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Geweldig moet het geweest zijn om zo'n opa vol met verrassingen te hebben!
Leuk ook die nieuwe jaren dertig huizen op de achtergrond van de eerste foto. Ze zijn weer helemaal in, als jij er niet voor gestaan had zou de foto ook gedurende de afgelopen winterse periode gemaakt kunnen zijn.;-)
groetjes en fijne zondag!
Elmar

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Woooow Mieke wat een mooie foto die bovenste!!! Leuk om te lezen hoe jij dingen van vroeger nog tot in de details weet te herinneren!

Liefs,
beuzeblaadje

zaterdag, januari 24, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Dat was natuurlijk schrikken op zo'n hefbrug.
Ik denk, dat opa ook wel eens van jou geschrokken zal zijn en daarom dacht, dat er geen avontuur te dol kon zijn voor jou.
Hele leuke foto's ook van jou....een echt dametje hoor!!!
OT Enkhuizen was super, dus er komen héél veel logjes (ik heb ruim 700 foto's "geschoten" :))
Geniet lekker van een zonnige zondag, Mieke.
Groetjesssss, Ria.

zondag, januari 25, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Waauw, bovenop zo'n omhooggaande brug! Jammer dat je er niet van hebt kunnen genieten op het moment zelf, maar wel begrijpelijk hoor. :)

En die herinnering aan die jas, haha, prachtig hoe je zoiets niet vergeet hè?

zondag, januari 25, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Een bijzondere opa had jij zeg.Zo bijzonder dat het nooit vergeten word.Leuke foto van je zeg an het begin van dit logje!
Novelle

zondag, januari 25, 2009  
Blogger ArtMus said...

Je Opa had wel spannnende ideën zeg.
Jeetje...wij vond het al spannend als we het paardje van Opa ,ochten mennen maar dit is echt het summum.

en die jas....meid dat is een echte klassieker hoor......ik denk dat hij nog in veel collecties zit.
net ietsie anders...maar ...het is een klassieker.

maandag, januari 26, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Opa wilde je verrassen. Maar ja...toch een leuke herinnering hè?

Zulke dingen blijven je beslist bij.

maandag, januari 26, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Opa wilde je verrassen. Maar ja...toch een leuke herinnering hè?

Zulke dingen blijven je beslist bij.

maandag, januari 26, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Opa wilde je verrassen. Maar ja...toch een leuke herinnering hè?

Zulke dingen blijven je beslist bij.

maandag, januari 26, 2009  

Een reactie posten

<< Home