september 28, 2007

terugblik


Ze hadden het niet al te breed
Geen wit gesteven boorden
Ze waren vissers allle twaalf
Een volk van weinig woorden.
.
Ze hadden nog geen beeldbuis
Geen flats, geen bungalowtjes
Ze stoeiden aan het blauwe meer
Met wankele houten bootjes.
.
Geen DC8, geen maanraket
geen auto en geen koets
Ze liepen op het witte strand
en meestal barrevoets.
.
Zo leefden zij, ze hadden niets
Geen bad, geen telefoon, geen fiets
Maar in hun midden zat een man
Daar hielden al die vissers van.
.
Hij zocht het niet in telefoon
computers of in elektronen
Hij zocht het zonder valse schijn
In aardig voor elkaar te zijn.
.
Hij had het over 'ander leven'
Over vergeten en vergeven
Over elkaar de hand toe steken
En over samen brood te breken
.
Hij zei gewoon: Gij zult niet doden
En daarmee hield hij 't voor gezien
Hij had geen boeken vol geboden
Hij had er in totaal slechts tien.
.
Maar toen de rijken en geleerden
Hem hoorden, toen begon 't venijn
Het was bedrog wat hij beweerde
Het leven mocht niet simpel zijn.
.
Ze hebben Hem toen vastgegrepen
Ze hebben Hem de mond gesnoerd
Het zware kruishout laten slepen
En Hem naar Golgotha gevoerd.
.
En het is nooit meer goed gekomen
Want sinds men Hem heeft opgepakt
Heeft men de liefde ons ontnomen
Waarover Hij zo vurig sprak.
.
Maar altijd blijft het heimwee hangen
Naar die eenvoudige mensenzoon
En altijd speur je nog 't verlangen
Naar Hem, die zelfs na al 't gehoon
.
Vanuit zijn laatste kracht nog fluistert
Heer vergeef hun wat ze doen
Altijd is er nog dat heimwee
Naar die ene man van toen.
.
Toon Hermans.

.

15 Comments:

Anonymous Anoniem said...

jaja en Toon die kon wel leuk schrijven he.trouwens jou kattelogje vond ik ook erg leuk hoor maar soms duurt het erg lang voordat ik een reactie kan geven op je log......mieke ik wens je een fijne dag Novelle

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

fijn weekend meis ,
Toon blijft boeien ;))

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

In hele eenvoudige bewoordingen,
raakt Toon vaak de kern.
Een heel goed weekend gewenst voor jullie.

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Weer erg mooi!!
Fijn weekend
xxx saskia

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik hoor het hem voorlezen.....:-)
Snoezige poezenplaatjes- die sprong is toppie!

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

deze kende ik nog niet, heel mooi !
of die 10 geboden nu werkelijk van Jezus kwamen is nog wel de vraag voor mij..
groetjes maryan

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik geloof niet zo in de verhalen uit de bijbel,maar dat wist je al toch.Maar het gedicht vind ik heel mooi, vooral de laatste regels.

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

prachtig mieke,
de gedichten van toon blijven heel erg mooi en tijdloos hé,

groetjes
klaproos

vrijdag, september 28, 2007  
Blogger Chris said...

OT:
Mieke...NEE DUS!!!
Er blijft geen tijd meer over om mijn huishoudelijke werk af te maken. Ik zit nu al in tijdnood. Dus nogmaals...NEE!!!!!!

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Zoals Toon kan niemand het zeggen he Mieke, prachtig!

Fijn weekend en liefs van Sary en de bengels

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Geloven is iets heel persoonlijks. Veel belangrijker is dat de lezer begrijpt wat Toon met dit gedicht heeft willen zeggen.

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat een geweldig mooi vers van Toon, heb je hier geplaatst Mieke

fijn weekend
groet HPtje

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hahaha, sorry Mieke ik moet even lachen om de reactie van Chris.
Als ik nu vertel dat wij wel een bouwtekening en (dacht) een cd hebben van de bouw van een modelmolen.....zou hij dan óók niet willen????? Je kunt het hem vragen.......

Wat een geweldig gedicht van Toon.
Deze had ik nog nooit gezien, stond die in jouw nieuwe boek?

Fijn weekend,
beuzeblaadje

vrijdag, september 28, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Toon Hermans is goed hoor, ik ben gek op zijn gedichten.
Fijn weekend en groetjes van Cyber Oma

zaterdag, september 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Kanonne, hier was ik toch wel even stil van, mooi ge en beschreven, en zo waarheidsgetrouw. Past ook zo mooi in deze tijd, dus deze man was en is nog steeds onze Ziener..
liefs leny

maandag, oktober 01, 2007  

Een reactie posten

<< Home