januari 02, 2008

te laat


Er was eens een vrouw.
Het was al laat en ze was net de straat aan het vegen, toen de buurvrouw voorbij kwam.
De buurvrouw had een pakje onder haar arm. Heb je de ster gezien, het kind is geboren, riep ze.
Welk kind, vroeg de vrouw.
Maar de buurvrouw was zo zenuwachtig, ze hoorde de vraag helemaal niet.
Ik breng het kind een cadeau zei de buurvrouw en liet het pakje zien. Wil je niet meekomen?
Ik ben nog niet klaar met het vegen, ga maar alvast zei de vrouw.
De volgende avond klopte het aan de deur.
De vrouw was net aan het koekjes bakken. Er stonden een paar vrienden voor de deur.
Heb je het gezien, de ster is er, hij laat ons zien dat het kind er is.
Kom je met ons mee, we willen het kind begroeten.
Ga maar alvast voor zei de vrouw.
Ik moet nog even het laatste blik in de oven schuiven.
De derde dag, werd er weer aan de deur geklopt. De vrouw was net bezig om een sjaal te breien.
Mensen uit het dorp stonden voor haar deur en vroegen haar of ze mee wou om naar het kind te gaan.
Ik moet nog even mijn sjaal afbreien, zei de vrouw, dan kom ik.
.


Toen ze na een paar dagen eindelijk haar sjaal klaar had, maakte ze zich gereed om te vertrekken.
Ze deed een zakje met de zelfgebakken koekjes in een mand, toen de sjaal en nog een fles wijn voor de vader van het kind.
Ze trok haar dikke winterschoenen aan, want ze wist niet hoe ver ze moest lopen.
En zo ging ze naar buiten. Ze staarde in de hemel en het was een heldere nacht, dus ze zag duizende sterren.
Ze keek en keek nog eens, maar de kerstster, die zag ze nergens, die was weg.
Ze zocht en zocht, maar nee hoor, hij was er niet meer.
Heel erg droevig ging ze weer terug in haar huis.
Ze had de kerst gemist.

12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Je verhaal is een waar levensverhaal en ik ben de laatste die zal zeggen dat mij zo iets niet zal overkomen.
We zijn vaak bezig met dingen die niet belangrijk zijn en hebben veel te weinig aandacht voor wat werkelijk belangrijk is.
Ik heb in mijn leven erg veel dingen willen doen maar telkens uitgesteld omdat........ (vul maar in)
Nu wil m'n lijf niet meer wat ik had willen doen.
Het was geen gebrek aan tijd maar gebrek aan verantwoordelijkheid.
Mensen die zeggen dat hun dit niet zal overkomen zijn nog jong en hebben nog maar weinig levenservaring!

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

heel bekend allemaal Mieke , lopen we allemaal wel eens de verkeerde kant op ?? of hebben het te druk met eigen dingen ???
eigenheimers blijf ik tegen komen hoor ;)))
en naar mate je ouder wordt ga je het zo zien , hihihihi, maar ik wil niet die betweter worden ...dus zwijg en kijk !!
is ook niet goed hé !!

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

aaaah wat treurig, wou ze al haar geschenken nog wel geven en is ze te laat

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

een flinke waarschuwing lees ik hier ....tja ik zal proberen die niet te vergeten want ja soms is het echt te laat.vreselijk en echt waar.
Novelle

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Tijd heb je niet, die máák je!
Mooi, maar triest!
Groetjes!

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

dat is toch vreselijk.
Ben ik even blij dat ik mijn tijd niet verdaan heb met breien, bakken en vegen.
De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar Mieke....en denk er aan.
niet op het verkeerde moment breien, bakken of vegen.

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Lieve Mieke ik ben weer helemaal bijgelezen hoor, en die nostalgie, daar heb ik het veel met claudy over ( allebei 54) tante hanny maar zwaaien, thuis voor de buis met pipo de clown, de vicco toriano show, catharina valente, en dat alles op de zaterdagavond als we langer op mochten blijven. Ik heb genoten van je kerstgedachten en verhalen, het is zo reeel en waarheid is geen gemeengoed meer. Menen worden belazert waar ze bij staan, wie is uberhaupt nog te vertrouwen? Wees vertrouw en vertrouw alleen jezelf nog maar...Ik ben blij dat die dagen voorbij zijn en dat de nieuwe 2008 al wat dagen ouder zijn het nieuwe jaar is begonnen, en hopelijk voor jullie wat rustiger en gezonder en kalmer dan afgelopen jaar, maar dat is verleden tijd. Blijf gezond, blijf bij ons, en laten we geniten van elkanders mooie en liefdevolle blogjs...
Knuf voor Christiaan,...ook voor jou dezelfde wensen chris, logisch toch??
Liefs van leny

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Lieve Mieke ik ben weer helemaal bijgelezen hoor, en die nostalgie, daar heb ik het veel met claudy over ( allebei 54) tante hanny maar zwaaien, thuis voor de buis met pipo de clown, de vicco toriano show, catharina valente, en dat alles op de zaterdagavond als we langer op mochten blijven. Ik heb genoten van je kerstgedachten en verhalen, het is zo reeel en waarheid is geen gemeengoed meer. Menen worden belazert waar ze bij staan, wie is uberhaupt nog te vertrouwen? Wees vertrouw en vertrouw alleen jezelf nog maar...Ik ben blij dat die dagen voorbij zijn en dat de nieuwe 2008 al wat dagen ouder zijn het nieuwe jaar is begonnen, en hopelijk voor jullie wat rustiger en gezonder en kalmer dan afgelopen jaar, maar dat is verleden tijd. Blijf gezond, blijf bij ons, en laten we geniten van elkanders mooie en liefdevolle blogjs...
Knuf voor Christiaan,...ook voor jou dezelfde wensen chris, logisch toch??
Liefs van leny

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Mieke,

Bedankt voor je attente reacties via onze site! We wonen dicht bij elkaar maar hebben elkaar blijkbaar nog nooit ontmoet.
Ik geniet van je blogs, hele wijsheden zitten daar achter!
Ik wil jou en allen die je lief en dierbaar zijn ook alle goeds toewensen voor dit nieuwe jaar. En wie weet komen we elkaar dit jaar eens tegen in 'de stad'!

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooi en tevens triest verhaal waar heel veel tussen de regels te lezen valt....

Ik ben ook wel eens als die vrouw....En dan denk ik naderhand: "Had ik maar niet....."
Maar je leert er van.....en op een gegeven moment dan mis je de kerst niet meer!!

Liefs,
beuzeblaadje

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ach ja, er is nog niets veranderd.
Sommige mensen hebben het altijd druk en missen wel eens wat.

woensdag, januari 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Toch past dit verhaal niet helemaal precies bij mijn logje over het missen van het rooien van het lelieveld :-)

Ik heb geen foto's gemaakt, maar het wel gezien. Zelfs op een hele leuke manier. De honden vonden de eerste keer die vreemde lichten op de es maar eng en begonnen er tegen te blaffen. Ik ben bij ze gaan staan en heb ze verteld dat er niets aan de hand was. Ze werden rustiger en kwamen allemaal om me heen staan en zo hebben we een tijdje staan kijken. Het was een heerlijk moment, zo in het donker met mijn liefste schatten dichtbij me!

donderdag, januari 03, 2008  

Een reactie posten

<< Home