december 29, 2007

wie kent dit nog

Ik dacht bij mijzelf, ik ga een beetje terug in de tijd.
Nu is dat beetje, een periode van 40-50 jaar geworden.
Vroeger als kind hadden wij geen TV.
Daarom moest je 's woensdags middags om 5 uur, als het kinder uurtje kwam altijd èèn van je vriendinnetjes vragen of je bij hun mocht kijken.
En in dat uurtje, zat je vast gekluisterd aan de TV.
Je hoorde en zag niets anders meer.
Vooral als tante Hannie kwam.
Tante Hannie was omroepster bij de TV
Ooh, wat kon die mooi vertellen.
Als het kinder uurtje voorbij was en tante Hannie ons uitzwaaide,
zat iedereen terug te zwaaien.
.
En Pipo de clown, samen met zijn vrouw Mamaloe en hun dochter Petra.
Ze reden door het land, met hun woonwagen die getrokken werd door Nononono, de ezel.
Dan was er nog Klukkluk, de indiaan en hun vriend.
En de Dikke Deur, de cirkus direktor, die altijd ruzie zocht met Pipo.
Wat heb ik die serie verslonden.
.

En dan was er Swiebertje.
Swiebertje ging altijd koffie drinken bij Saartje de huishoudster van de Burgermeester.
Bromsnor, de agent, die het leven van Swiebertje zuur maakte.
En Malle Pietje, het vriendje van Swiebertje.
.

En dan nog de Fabeltjeskrant.
Met Meneer de Uil, Juffrouw Ooievaar, Lowieke de Vos, Meneer de Raaf, Ed en Willem Bever, Zoef de Haas, Stoffel de schildpad en nog vele meer.
.
Wat hebben we genoten van deze series.
Dat was heel wat anders als de series die nu lopen voor kinderen.
Geen moord en geen doodslag kwam er in voor.


11 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat leuk! Dank je wel om deze heerlijke tijd even voor ons terug op te diepen. Hoewel ik, toen die series liepen, zelf niet klein was, maar toch met zoonlief aan de buis gekluisterd zat als het zijn uurtje op TV was....

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Je vergeet nog Meneer Okkitroy, heette die niet zo, met z'n koffertje met krentenbollen?

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

tante Hannie ken ik niet
dus zo oer ben ik nog niet :))
hoewel
Pipo en Swiebertje.... :))
heerlijke tv series
mèt een moraal

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooie tijd was dat .. toen was het een voorrecht als we even tv mochten kijken.. was je meer buiten dan binnen in weer en wind.. Heerlijke tijden, mooie herinneringen. Dank je wel..

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Pipo de clown was een heerlijke serie. Wim Meuldijk de bedenker is donderdag op 85 jarige leeftijd overleden. Swiebertje herinner ik mij ook nog heel goed, mijn favoriet was malle Pietje.

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Heerlijke series waren dat
Ik ken Pipo natuurlijk en de Fabeltjes krant, ook uit mijn tijd :)
Zou geweldig zijn als ze nu alleen nog maar dit soort series uit zouden zenden,heerlijk.
Net als titatovenaar enzo

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat een leuk log Mieke!
Een en al herkenninig!
Alleen tante Hannie die ken ik niet maar óók in heb genooooooooten van Pipo de Clown.
Toen ik een jaar of 16 was werkte ik parttime bij kledingbedrijf Roetgerink en daar heb ik een aantal keren kleding voor de Dikke Deur ingepakt....Roetgerink heeft nl. ook errug grote maten en die had hij wel nodig! Kwam speciaal uit het westen hievoor naar mijn dorp!

Swiebertje....malle swiebertje geweldige serie en de fabeletjeskrant al net zo. Zullen we nog even verder denken? Er zijn vast nog veel meer van die leuke series die we samen kennen....

Fijne dag,
beuzeblaadje

zaterdag, december 29, 2007  
Blogger Els said...

In het begin werden de series van zwiebertje nog rechtstreeks uitgezonden.Je hoorde dan de camaramensen lachen.jammer dat dat niet bewaard is gebleven.

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

jaha zit zomaar te rommelen kom ik je log tegen hihihi, ik ken Tante Hannie hoor , dus ik moet oer zijn , whahahahaha.
Maar Okki ken ik ook met zijn krentenbollen in zijn koffer en de Verrekijker .....héérlijk die tijd !!Maar ook Paulus de Boskabouter ....ach wat een tijd ;)

zaterdag, december 29, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mieke...wat een leuk log heb je hier neergezet.
Ook ik ben hierdoor weer even teruggeworpen in de tijd.
Wij hadden ook geen TV en gingen op de woensdagmiddag bij mensen in de buurt, die zelf niet eens kinderen hadden, kijken.
Voor een stuiver kregen we nog limonade en een koekje ook.
En ja, Tante Hannie .......
Toen was een omroepster al een ster.
Je kunt je dan ook vast nog wel de serie van ‘Dappere Dodo’ herinneren met opa Buiswater en juffrouw Vulpen....leuke herinneringen ;-))

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Als ik de reakties zo bekijk dan loopt er nog aardag wat jong grut in web-log land rond want een beetje oude taaie, zoals ik, weet wie tante hannie is.
Je hebt heel wat mooie jeugdherinneringen weten op te halen

maandag, december 31, 2007  

Een reactie posten

<< Home