december 18, 2007

de kleine ster.


Er was eens een kleine ster, die helemaal geen zin meer had om te schijnen.
De andere sterren zijn allemaal heel bijzonder, sprak hij.
Ze vertellen vaak, wat voor mooie dingen ze beleefd en gezien hebben.
En dan stralen ze van vreugde.
Alleen ik niet, ik ben een hele gewone kleine ster.
Ik ben niets bijzonders.
De andere sterren probeerden hem te troosten en spraken: Je moet het ook zien, als er wat bijzonders gebeurt.
Ga er op uit en kijk doe je ogen open.
En de kleine ster ging terwijl hij eigenlijk dacht; wat moet ik nou op de aarde, wat gebeurt er daar nou voor bijzonders.
Hij komt aan een huis voorbij, kijkt door het raam en ziet, hoe een moeder met haar zoon en dochter kerstkoekjes bakt.
Ze lachen erbij en je kunt heel goed zien hoe blij ze met elkaar zijn.
Oh, denkt de kleine ster, dat is mooi, hier schijn ik een beetje.
Als de koekjes in de oven zijn, gaat hij verder.
Hij ziet een groep kinderen, die op weg zijn naar huis.
De kleintjes komen van een kerstfeest van school en er zijn een paar grote kinderen bij zodat ze niet bang hoeven te zijn..
Oh, denkt de ster, dat is mooi, ik geef ze nog een beetje licht.
Dan gaat hij weer verder.
Hij ziet een licht door een raam en kijkt nieuwschierig naar binnen.
Een opa verteld, hoe men vroeger kerstmis gevierd had en de kleinkinderenkruipt dicht tegen opa aan en luistert.
Jaaa, dit is ook heel mooi, ook hier straal ik een beetje, denkt hij.
En dan.......plotseling begrijpt hij het.
Men is niet iets bijzonders omdat men grootse en wereld bewegende dingen beleeft.
Het is veel belangrijker, de kleine en bijzondere dingen van het dagelijkse leven te ontdekken.
Deze kleine dingen maken de wereld menselijk en lichter.
En daarom schijnen al die kaarsjes (sterretjes) in de adventtijd.
En zo gaat hij heel tevreden terug naar de andere sterren en straalt vanaf nu ook iedere avond aan de hemel met al zijn kracht.

11 Comments:

Blogger Els said...

ik hoop dat het sterretje voor altijd voor je blijft schijnen

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat geweldig weer Mieke, wat ben je filosofisch deze dagen, roept de kersttijd dat in je op?

Liefs
Bianca

dinsdag, december 18, 2007  
Blogger Chris said...

Ja, idd de kleine dingen doen het he? Maar dat moet je eerst aan eigen lijfe ervaren...

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

als ik een sterretje was,
zou ik van dit verhaaltje ook een beetje schijnen :))

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

zie je zitten in een schommelstoel ...en al deze (kerst) verhalen vertellen .....mooi Mieke !

OT: ja hoor met kerst is hij thuis , met oud en nieuw niet .
volgend jaar andersom , wisselt ieder jaar !

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mooi kerstverhaal weer Mieke,
ik heb er weer van genoten.
Het zit 'm in de kleine dingen.

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Een heerlijk verhaaltje weer, en zet de mens even aan het denken...Nou het doen nog..
liefs van leny

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Zo zijn er heel veel lieve stralende sterretjes, Mieke....en ze geven tesamen heel veel licht.

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Een echt kerstverhaal!

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mooi verhaal weer en op een leuke manier duidelijk gemaakt waar het eigenlijk om gaat. Leuk om te lezen!

dinsdag, december 18, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat een heerlijk verhaal weer Mieke! Door het lezen hiervan merk ik dat ik me eindelijk weer iets kan ontspannen na een vreselijk gaotische dag.....

Groetjes,
beuzeblaadje
OT: vandaag ingewerkt in mijn nieuwe (tijdelijke baan) als receptioniste/telefoniste........heeeeeel erg druk.....

dinsdag, december 18, 2007  

Een reactie posten

<< Home