december 11, 2007

Ja tegen het leven


Alleen de optimisten overleven.
Waar vind je gelukkige mensen?
Ja hoor, bij de optimisten.
Zij kunnen gelukkig zijn, omdat zij het begrijpen,
de goede kant van het leven te bekijken.
Zij kunnen gelukkig zijn, omdat zij een oog,
voor het positieve hebben.
.
Ik heb nog nooit een gelukkige pessimist getroffen.
Pessimisten zitten in de mist.
Alles is grijs en niemand kan er doorheen kijken.
Optimisten maken hun raam open voor het licht, voor de zon.
.
Natuurlijk weten ook de optimisten,
dat heel veel mensen, heel veel pijn,
veel ellende hebben, en dat het heel donker kan zijn.
Maar zelfs in de donkerste nacht,
ontdekken ze sterren en een spoor van warmte.
Optimisten geloven aan het goede.
Ze geloven aan de zin van het leven.
Ze geloven aan een toekomst van alles.
Zij zijn het bewijs, dat de mens meer is
als een nummer in de grote massa.
Zij laten zien, dat de mens meer is
als wieletje in een groot apparaat.
Zij geloven aan vriendschap onder de mensen.
Zij versprijden een atmosfeer van vertrauen.
Zij brengen een klimaat der vreugde.
Optimisten leven.
Optimisten overleven.



14 Comments:

Blogger Brimstone said...

Dit is helemaal waar! Altijd proberen om het gouden randje aan de wolk te zien.

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

helemaal mee eens ;)

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ja maar....

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mooie tekst Mieke maar toch.....
Is er niet nóg een categorie? De optimisten die soms wat pessimistisch zijn?

Ik reken me ZEKER niet bij de optimisten maar helemaal pessimist ben ik nu ook weer niet want ik kan best soms gelukkig zijn....

Jouw teksten laten ons de laatste tijd steeds weer nadenken, althans mij!

Fijne dag,
beuzeblaadje

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Zo is het Mieke....
Bij mij is het glas altijd halfvol i.p.v. halfleeg...
Groetjes, Ria.

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Optimistisch mensen stralen positive energie uit, terwijl de pessimisten de negatieve uitstralen.

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

ik ben soms optimist, soms pessimist, maar meestal gewoon realistisch.

Ja tegen het leven zeggen is 1, maar als het leven nee zegt is het wel lastig om daar dan ook ja op te zeggen...

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

altijd optimistisch zijn lijkt me niet mogelijk Mieke..iedereen ondervindt soms moeilijke tijden.. maar je moet niet blijven hangen.. Bij mij gaat het nogal heen en weer, en het maakt ook nogal uit of je mensen hebt die je steunen..
groetjes Maryan

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Volgens Ria, en die kan het weten want ze heeft een bel op haar fiets, heb ik het optimistme en pestimisme in me zitten.
Volgens mij is de bel van je fiets kapot heb ik haar toen gezegd toen ze me dit vertelde.

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

helemaal waar Mieke en volgens mij ben jij er zo een!
liefs van Sary en de bengels

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ook van mij wordt gezegd dat ik een optimist ben en in veel dingen herken ik mezelf ook, maar toch, de zwaarte van het leven gaat ook niet aan een optimist voorbij waardoor zelfs de grootste optimist wel eens pessimistisch zal zijn.
liefs
Fride

dinsdag, december 11, 2007  
Blogger Els said...

Ben ik effe blij dat ik een optimist ben, al heb ik mijn pessimistische buien.

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Optimisme.....ik wou soms dat ik er wat meer van had

dinsdag, december 11, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Doe net als ik, als je in een negative spiraal komt te zitten, klim naar boven en zie het licht van de positieve kant weer je leven binnenkomen, en ervaar de oplossing.
Mooie tekst hoor mieke,
liefs van leny

woensdag, december 12, 2007  

Een reactie posten

<< Home