december 07, 2007

Het licht


Ergens aan het einde van de wereld, brand een heel mooi en warm licht.
Om daar te komen is het heel erg ver en moeilijk lopen, maar wie het lukt om iets van het licht naar huis te halen, die krijgt warmte en geluk in zijn leven.
.

Een vrouw dacht, daar ga ik heen en ging op weg.
Na heel veel moeilijkheden en een wandeling met veel moeite, kwam ze eindelijk aan.
Ze stak haar kaars aan het grote helle licht aan en begon heel erg gelukkig weer aan haar terugweg.
Onderweg kwam ze een man tegen.
Hij zat aan de berm van de weg en had het vreselijk koud.
Ach zei de man, heeft u niet een beetje licht en warmte voor mij?
De vrouw twijfelde en overlegde, is mijn licht niet te kostbaar om het verder te geven?
Zal ze dan niet uitgaan?
Maar, haar goede hart overwon en ze gaf de kleumende man een beetje licht en ging haar weg weer verder.
.

Toen ze haar huis al in de verte kon zien, begon het vreselijk te waaien en te stormen.
Ze probeerde zo goed het ging, om het licht onder haar mantel te redden, maar regen en wind lieten het licht uitgaan.
Alle moeite voor niks?
Had ze de hele lange weg voor niks gelopen?
Een tweede keer deze moeilijke weg lopen, ging niet, dat hield ze niet vol.
Toen dacht ze aan de man, die ze onderweg licht had gegeven.
Dat lukt me dacht ze, daarvoor heb ik nog kracht genoeg om naar de man te lopen.
Ze draaide om en vond de man werkelijk.
Bij hem was het nu warm en licht.
Zo kon de vrouw aan de vlam van zijn licht, haar kaars nog een keer laten branden.
En kon haar licht naar huis brengen.
.
Schrijver onbekent.

14 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat een prachtige, warme tekst
Mieke!

Ik wens jou een warme en lichte dag vandaag!

Groetjes,
beuzeblaadje

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

dat deze warmte je hart en huis mag verwarmen Mieke ...
héél fijn weekend !

vrijdag, december 07, 2007  
Blogger Brimstone said...

Mooi symbolisch verhaal, Mieke. Het past helemaal in deze tijd van het feest van het licht.

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat een prachtig verhaal en hoe waar ook. Past mooi in deze donkere tijd.

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ook jouw lichtje straalt uit naar anderen, Mieke, zodat ze zich bij jou kunnen warmen.
Een heel fijn weekend samen.

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Kun je het licht niet even hier langs sturen? Het wordt hier donker om ons heen, mijn zusje wil de handdoek in de ring gooien, en is nu bezig aan fase 2 bekennen. Die heeft echt miljoenen lampjes nodig, voordat ze naar het echte licht gaat...Prachtig verhaal, pakt me.
Liefs van leny en fijn weekend.

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooi verhaal Miek
Dat de lichtjes vol warmte voor jullie ook maar volop mogen schijnen...

Liefs
Bianca

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Prachtig verhaal zeg! Helemaal passend in deze tijd.
Alvast een heel fijn weekend! gr. Nel

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

dat is een heel mooi en wijs verhaal zeg.., zo zie je maar weer..hou het niet voor jezelf, deel met anderen, het komt ook jezelf weer ten goede..

nog even een tip voor lezen bij mij Mieke, je kunt met de muis de tekst 'selecteren' dan wordt het blauw op wit en is het denk ik voor jou goed te lezen..
groetjes maryan

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik voel me helemaal warm worden als ik dit lees. Dat lichtje is wat elke mens zoekt en nodig heeft. Ik wens je een fijne en verlicht weekend.

Marion

vrijdag, december 07, 2007  
Blogger Els said...

Mooi verhaal,iets om over na te denken he.

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Het is een mooi gedicht, Mieke. En je log ziet er erg warm uit.

Ik kwam hier via Maryan. En met plezier.

http://platoonline.web-log.nl

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Past helemaal bij deze tijd van het jaar Mieke...

fijn weekend...

vrijdag, december 07, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Jaaaa, mooi! ik sluit me volledig aan bij mijn voorgangers!
kus voor jou

zaterdag, december 08, 2007  

Een reactie posten

<< Home