november 27, 2007

Man aan zee


Er stond een man aan de zee, die er op die grijze dag haast net zo grijs uitzag als de zee zelf. Er stond ook een sterke wind, maar verder was er geen sterveling te bekennen op het strand.
De man staarde met een leeg gezicht voor zich uit naar de volle rumoerende zee.
"Geweldig" riep hij.
"Wat bedoelt u", vroeg ik toen ik hem naderde.
"Geweldig" herhaalde hij op dezelfde toonhoogte.
't Is geweldig! Weet je wat ik altijd denk als ik hier aan de branding sta....?
Geen idee, zei ik lichtelijk nieuwschierig.
Ik denk altijd, aan deze kant is alleen maar water en hij maakte een theatraal handgebaar alsof hij zijn zegeningen over de golven uitsprak......
Alleen maar water.......mijlenver.......en helemaal geen sores........helemaal geen ellende....de ellende ligt daaar....en hij wees landinwaarts.....daar ligt de ellende......en de rotzooi, achter de duinen waar het land begint.
Zijn speech was kort maar hevig.
Ik liep voort op het lege strand en dacht, wat jammer dat de man niet memoreert dat er achter diezelfde duinen waar het land begint ook oneindig veel liefde woont........en dat vergeleken bij die liefde......de zee alleen maar water is.....en wind.
.
Dit was ook nog een werkje van Toon Hermans.

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Heel mooi Mieke, dit kende ik nog niet van Toon.

dinsdag, november 27, 2007  
Blogger Chris said...

Ik geloof dat ik hier een hele tijd over discussiéren kan. Want wat heeft de man er toe gebracht zo te denken?
Én wie ziet het wel in het goede licht?

dinsdag, november 27, 2007  
Anonymous Anoniem said...

is het niet heerlijk dat die man aan zee even zijn sores kan vergeten
even helemaal uitwaaien :)
waar voor de één achter de duinen liefde is,
ligt er voor de ander de realiteit en de sores
laat die man nog maar even genieten :))

dinsdag, november 27, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Over land en over zee, overal is liefde, want dat neem je altijd in je hart mee...
liefs van leny

dinsdag, november 27, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Goh hier kan je uren over mijmeren.....

dinsdag, november 27, 2007  
Anonymous Anoniem said...

(Nah ja- water brengt ook wel eens sores....tsunami bijv...)
Maar het is een heel mooi plaatje bij een bijzondere tekst!

dinsdag, november 27, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Indrukwekkende werkje van Toon!

Toch ga ik in mijn reaktie mee met Seraka! Als die grijze man gelukkig wordt van de zee dan is dát liefde voor hem en dan is dat voor hem meer dan alleen maar water en wind....

Het is maar net wat jij (hij) erin ziet.......

Nog 3 nachtjes dan ga ik voor het weekend naar de zee....

Fijne dag,
beuzeblaadje

dinsdag, november 27, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat is dit mooi van Toon, in elk geval om over na te denken.
Het is heerlijk om uit te waaien aan zee, maar het is ook fijn om weer naar het land te gaan, waar de dierbaren zich bevinden.

dinsdag, november 27, 2007  
Anonymous Anoniem said...

tja toon kan nog wel eens je aan het denken zetten he Mieke
fijne avond nog hoor groetjes Novelle

dinsdag, november 27, 2007  

Een reactie posten

<< Home