november 23, 2007

terugblik



ze hadden het niet al te breed
geen wit gesteven boorden
ze waren vissers-alle twaalf
een volk van weinig woorden
.
ze hadden nog geen beeldbuis
geen flats geen bungalowtjes
ze stoeiden aan het blauwe meer
met wank'le houten bootjes
.
geen DC8, geen maanraket
geen auto en geen koets
ze liepen op het witte strand
en meestal barrevoets.
.
zo leefden zij, ze hadden niets
geen bad, geen telefoon, geen fiets
maar in hun midden zat een man
daar hielden al die vissers van
.
Hij zocht het niet in telefoon
computers of elektronen
Hij zocht het zonder valse schijn
in aardig voor elkaar te zijn
.
Hij had het over "ander leven"
over vergeten en vergeven
over elkaar de hand toe steken
en over samen brood te breken
.
Hij zei gewoon: gij zult niet doden
en daarmee hield hij't voor gezien
Hij had geen boeken vol geboden
Hij had er in totaal slechts tien
.
maar toen de rijken engeleerden
Hem hoorden, toen begon 't venijn
het was bedrog, wat Hij beweerde
Het leven mocht niet simpel zijn
.
ze hebben Hem toen vastgegrepen
ze hebben Hem de mond gesnoerd
het zware kruishout laten slepen
en Hem naar Golgotha gevoerd
.
en het is nooit meer goed gekomen
want sinds men Hem heeft opgepakt
heeft men de liefde ons ontnomen
waarover Hij zo vurig sprak
.
maar altijd blijft het heimwee hangen
naar die eenvoudige mensenzoon
en altijd speur je nog 't verlangen
naar Hen, die zelfs na al 't gehoon
.
vanuit zijn laatste kracht nog fluistert
Heer vergeef hun wat ze doen
altijd is er nog dat heimwee
naar die ene man van toen.
.
Toon Hermans


15 Comments:

Anonymous Anoniem said...

die Toon !!
Mieke kom je even een fijne week toe wensen ,om daarna te verdwijnen voor een wekie ;))
groetjessssssss ;)

vrijdag, november 23, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Het blijft een mooie, en dat terwijl ik vanmorgen bezig ben geweest met mijn eigen geboden??Toeval bestaat niet hé Mieke daar zijn we nu wel achter, maar dat dit gedicht aansluit achter mijn blog wil ik niet ontkennen. Maar deze tekst blijft actueel en knap en rakend diep in de ziel van de mens die goed leest.\
Liefs voor jullie en fijn weekend\van leny

vrijdag, november 23, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat heeft Toon Hermans toch prachtige teksten geschreven, hè.
Ook hem missen we....
Fijn weekend.
Gr. Ria.

vrijdag, november 23, 2007  
Anonymous Anoniem said...

prachtig mieke, de gedichten van toon blijven ontroeren

groetjes
klaproos

vrijdag, november 23, 2007  
Anonymous Anoniem said...

He deze tekst heb ik eerder gelezen en ik dacht zelfs bij jou!
Kan dat dat je hem eerder al eens hebt geplaatst? Niet dat dat erg is hoor want het blijft een prachtig gedicht van Toon!!

Fijne dag,
beuzeblaadje

vrijdag, november 23, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Die gedichten van toon zijn zo mooi
In hele eenvoudige woorden toch zoveel zeggen.

vrijdag, november 23, 2007  
Blogger Els said...

Ja hij heeft er volgens mij al eerder opgestaan,maar dat is niet erg, ik lees hem heel graag nog een keer.

vrijdag, november 23, 2007  
Blogger mieke said...

Gossie, dat ik dat vergeten ben zeg.
Nou ja, hij is het waard om 2 keer geöezen te worden. :-))

zaterdag, november 24, 2007  
Blogger mieke said...

Jullie hebben gelijk hoor.
Hij staat er al een keer op.
Nou ja, het moet maar.

zaterdag, november 24, 2007  
Blogger Els said...

Hee waar is die mooie foto gebleven die erbij stond????? Ligt dat misschien aan onze computer of is hij echt gaan hemelen??????

zaterdag, november 24, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mieke ik kom je even een fijn
weekend wensen! Ga je er van genieten en doe je "heinig" aan?

Liefs,
beuzeblaadje

zaterdag, november 24, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mooi hoor Mieke een gedicht voor alle tijden.
En Toon is een van mijn lievelings dichters.
Eenvoudig en puur, meis prettig weekend hoor..

zaterdag, november 24, 2007  
Blogger Brimstone said...

Tsja, die Toon. Het spreekt mij niet aan, maar andere putten er ongetwijfeld iets uit.

We zijn alweer bijna op de helft, maar voor wat er nog van rest, een fijn weekend!

zaterdag, november 24, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hey Mieke ... deze kende ik nog niet.
Wat gaaf dat je het hier op je weblog hebt geplaatst.

Nog een fijn weekend
groet HPtje

zaterdag, november 24, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Jammer genoeg zijn er steeds minder mensen die van deze man hebben gehoord en dus ook het begrip heimwee niet kennen.
Als ze wel van deze man hadden gehoord, dat wil beslist niet zeggen dat ze er in moeten geloven, dan zou de wereld een paradijs kunnen zijn.

@ Volgens mij, gezien je reaktie, kun je nog beter de mensen bedotten dan ik.

zondag, november 25, 2007  

Een reactie posten

<< Home