december 14, 2007

Plotseling was ze er.


Plotseling was ze er,
Ik had er al niet meer mee gerekend, had de hoop al opgegeven.
Ik had al een heleboel goede en slechte reden gevonden,
waarom het er voor mij niet meer bij was.
Waarom had ze in al die jaren overleeft,
in al haar geroutineerde herhalingen.
Het was dit jaar weer niet te doen,
ik kon haar niet dwingen,
ze was gewoon niet te vinden.
Ze was in verre landen van de kindertijd verborgen.
begraven onder rommel en puin,
heel veel teleurgestelde ervaringen.
Maar dan, plotseling kwam het hoog,
Helemaal onverwachts.
Niet naar voren gehaald, niet gemaakt,
maar juist daarom en alleen daarom werd ik van haar overrompeld.
Ik werd van haar gevonden, weer terug gevonden,
want ik was voor haar verloren gegaan.
Maar niet zij, zoals ik geloofde, was de verlorene, maar ik.
Zo werd ik weer tot kind gemaakt.
Plotseling was ze er dus weer,
en ze nam mij met zachte dwang aan de hand.
het KERSTGEVOEL.

13 Comments:

Blogger Els said...

Nou het kerstgevoel is bij mij nog ver te zoeken.Ik moet straks maar eerst even op de kalender kijken waneer het kerst is. Erreg toch. Els

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

druk het kerstgevoel aan je hart,
hou het warm en koester het :))
en als je er dan zelf helemaal van overloopt, geef het dan door aan iemand die het kwijt is :))

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

vasthouden Mieke , want je hebt iets bijzonders gevonden !!

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mooi, mooi mooi. Ik had niet verwacht dat je het over het kerstgevoel zou hebben, vind het zonder het kerstgevoel ook een heel dierbaar gevoel.

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

hier helemaal geen kerstgevoel..en volgens mij is het al bijna zo ver.., misschien als ik een kerstboom ga kopen, of als ik em in huis zet en versier.. misschien krijg ik mijn kerstgevoel wel na de kerst.. :))
groetjes Maryan

vrijdag, december 14, 2007  
Blogger Brimstone said...

De acht cadeau's en het kerstgevoel moesten er eigenlijk altijd zijn.

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Je raakt me met deze tekst Mieke...
Kan er niet "even snel" op reageren nu want ik moet weer naar mijn werk maar kom vanavond ZEKER terug!!

Fijne dag,
beuzeblaadje

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Kerstgevoel is warmte en het geluk om dat met anderen te mogen en kunnen delen.
Het echte kerstgevoel ontstaat door elkaar de hand te reiken, te vergeten en te vergeven.
De kerst, daar hoef je niet kerkelijk voor te zijn, geeft je in alle opzichten, mits je er open voor staat, de kans opnieuw te beginnen.

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Vasthouden Miek, als het zo onverwachts naar boven kwam borrelen
Wens jullie warme en liefdevolle dagen saampjes.

Liefs
Bianca

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ontzettend warm en mooi. Ik heb het gelukkig ook weer gevonden. Koester het goed en verzorg het met al je liefde.
Marion

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Daar was ik nog even weer...

Och Mieke ik moet denken aan het jaar waarin mijn moeder op 26 november is overleden. Dat jaar was ik het kerstgevoel ook helemaal kwijt en dacht dat ik het nooooooit weer zou krijgen. Maar onverwacht kwam het eens toch weer omhoog......

Vorig jaar zat ik rond kerst niet erg lekker in mijn vel. Het kerstgevoel was er niet....ik was het weer helemaal kwijt en wou het ook niet weer terug...

En nu? HET IS ER WEER!!! De kerstboom staat en ik heb zelfs weer een heleboel kerstversiering opgezocht en afgelopen week dingetjes gekocht om (na heeeeeeel veel jaren) weer eens zelf kerstbakjes te gaan maken!

Het voelt zo goed, zo heerlijk dat ik haar heb terug gevonden....dat KERSTGEVOEL!!!

Sorry voor mijn lange reactie maar ik moest het even kwijt!!

Liefs,
beuzeblaadje

vrijdag, december 14, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat fijn dat je het hebt gevonden Mieke, ik ben nog steeds zoekende maar het komt goed. Nog een week te gaan.

zaterdag, december 15, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Heb met en heerlijk gevoel dit kleine verhaaltje gelezen, en met een glimlach op de lippen kan ik me zo voorstellen dat je hiermede een hoop mensen hebt wakker geschud. Het kerstgevoel is er bij ons niet ech, maar wij maken er voor onze zus toch een mooie kerst van. Met een big smile, en je hart huilt, maar ze hoeft niet alles te weten die snuf...We doen het uit respect voor haar, en uit onzelf omdat wij dat gewoon willen, gewoon elkaar een fijne kerst wensen in welke vorm dan ook. Wat geweest is is geweest, en volgend jaar komt er weer eentje dus we gaan gewoon door..
liefs van leny

maandag, december 17, 2007  

Een reactie posten

<< Home