december 17, 2007

De meeuw.


Laatst op een Noorzee strand.
Het was èèn van deze zwoele warme zomeravonden zoals je ze alleen aan de zee kan beleven.
Er stond een zacht briesje, de zon was moe geworden en liet zich nu in haar rode avondjurk zien.
Ik vloog weer èèn van mijn dagelijkse rondjes over dit prachtig stukje aarde, dat ik onder mij kon zien.
In deze buurt is het zand fijn korrelig en heel zacht.
De golven van de zee deinen heel rustig heen en weer en het is iedere keer weer heel interesant de strandgasten te bekijken.
Voor een meeuw zoals ik is het prachtig en een spannende aangelegenheid, om deze kreaturen, mensen genoemd, te bekijken.
Laatst toen ik mij deze mensen, die aan het strand wandelten, eens goed bekeek, was ik heel diep onder de indruk van het beeld wat mij geboden werd.
Aan deze avond waren veel mensen onderweg.
Kleine en grote, jong en oudere zag ik, met blonde, bruine, rode en grijs, met lange en korte haren, met zomer sproeten of bruin gebakken huid, met of zonder bril, mannen en vrouwen, jonges en meisjes.
Ze lachten, of zagen er bezorgd uit, een klein kindje huilde, een echtpaar had ruzie en een ander paar zweeg en genoot van de zonsondergang.
Na een tijd hadden alle bezoekers het strand verlaten.
Alles wat terug bleef, waren hun sporen, hun voetafdruk, die zich in het fijne zand getekend had.
Zo verschillend de mensen ook waren, zo verschillend waren ook hun voetafdrukken.
De èèn heel anders als de ander.
Bij dit aanblik werd mij bewust, hoe buitengewoon de mens toch is.
Niemand ziet er uit als een ander, een ieder heeft zo zijn eigen bijzondere aard.
En iedereen laat verschillende sporen achter zich.
Ieder mens is eenmalig.


10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

en dat allemaal dacht die ene meeuw ??? en dat vertelde hij jouw ????
zei die ook dat die ene met sproeten ik was ???
hihihihi...mooi verhaal Mieke ;))

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Goed van de meeuw dat hij zag hoe verschillend we allemaal zijn en toch op zo'n klein stukje aarde kunnen samenleven.

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Juist ieder mens is uniek, gelukkig wel;....en dat unieke houd de lol in de mens, kijk maar naar die pastoor die een ontvoerder en chanteur niet eens aangaf aan de politie...heerlijk toch...
liefs van leny

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hoe oppervlakkig je het ook bekijkt en hoeveel vergelijkenis er ook bestaat des ondanks is ieder mens uniek.
Maar ik ga je niet uitleggen hoe dat komt.
In mijn geval is dat anders want ik ben er één uit de opruiming en op het prijskaartje stond geschreven: " Eenmalig, wees gewaarschuwd dit is een hopeloos geval!"

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

laten we hopen dat we als mens nog meer sporen achterlaten
als alleen onze voetstapjes in het zand ;)

maandag, december 17, 2007  
Blogger Els said...

lieve meeuw,elke meeuw is ook unniek hoor.

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik sluit me aan bij Els:
ieder mens is UNIEK!!

Groetjes,
beuzeblaadje

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Het is maar goed, dat ieder mens uniek is Mieke... anders zou het mmar een saaie boel worden...

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mooi verhaal Miek

maandag, december 17, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Iedermens is uniek, maar dat maakt de mens niet bijzonder. Elk dier is ook uniek.
Maar misschien had die meeuw nog niet genoeg naar zijn eigen soortgenoten gekeken :-)

dinsdag, december 18, 2007  

Een reactie posten

<< Home