december 31, 2007

en dan was er nog ....................

Stiekem roken achter de schuur.
Èèn pakje sigaretten, 25 stuk voor 0,50 cent.
Geen wonder dat bijna iedereen begon te roken.
.
De zwart- wit TV.
Als hij het weer eens vertikte om goed te spelen
en alleen sneeuw te zien was, gaf je een dreun bovenop de TV en...........
meestal liep hij dan weer.
.

De oude radio.
Oh, wat heb ik mijn vader daar vaak mee gepest.
De radio gebruikte een minuut of twee om geluid voort te brengen als je hem aangezet had.
En wat deed Mieke soms?
Hoofdzakelijk als ze een pestbui had?
Radio aanzetten, op volle luidsterkte en dan naar boven gaan.
Als ik dan boven in mijn kamer was, dan was het beneden een herrie van jewelste en ik had lol.
Natuurlijk kreeg ik dan op mijn duvel, maar dat kon mij niet schelen.
Ik had mijn lol gehad.
.


De oude kolen kachel.
Het was een heerlijke warmte, het middelpunt in de kamer.
In de winter werden de stoelen om de kachel gezet.
Als je koud van buiten kwam, was het heerlijk om even voor de kachel te staan.
Ik heb heel vaak rood gevlekte kachelbenen gehad.
Ja de kolen kachel gaf een bijzonder gezellige warmte, maar daar was ook alles mee gezegt.
Iedere keer weer kolen halen,
de sintels eruit halen,
oppruttelen, wat veel stof gaf.
En als dat rot ding dan weer eens uitgegaan was, houthakken en de kachel met een vuurtje, papier en droog hout weer aanmaken.
In de kamer, was het dus lekker warm.
Maar oh jè, kwam je in de slaapkamer bevroor je vast.
Je had zeker wel een half uur nodig om warm te worden in bed.
.

Het snoepje van de week, van de Gruyter.
Wie kent dat nog?
Als men daar boodschappen deed, kreeg je een kleinigheid mee voor de kinderen thuis.
.

En dan de schaatsen nog.
Wat een ellende soms met deze dingen.
Je moest ze onder je gewone schoenen vastbinden.
Als je dan een half uur geschaatst had, waren de veters weer los.
Dus, opnieuw vastmaken, maar.......probeer dat maar eens met ijs koude handen.
.
Zo dat was het oude leven en we hebben nu de laatste dag van dit jaar.
dus............
Iedereen een prettige jaarwisseling.
Kom gezond in het nieuwe jaar.
En laat het nieuwe jaar zo worden
Zoals jij denkt dat het goed is.
.
TOT VOLGEND JAAR
DOEIIIIIIIIIIIIII.


19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Toch zijn die momenten van vroeger ook wel weer leuk.. maar kouw leiden is niet meer nodig, we hebben goede voorzieningen en mogen ook ruimte maken voor mooiere dingen.. Jij een hele fijne avond!

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik wens je al het goeds, gezondheid en liefde toe in 2008

maandag, december 31, 2007  
Blogger Els said...

jaaaa,de kachel.en elke woensdag middag 5 cent zakgeld enne,enne....
snoepje van de week bij oma als de boodschappen thuis bezorgd werden.
Leuk om over na te denken,maar ik ben toch blij met hoe het nu gaat en dat ik nu "volwassen"ben.
Op naar 2008.Veel plezier vandaag.

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

voel me stokoud joh !! Want ook deze ken ik whahahahahahahaha...brrrrrr , die kolenkachelellende !!
mooi woord he!
Meis een fijne en rustige wisseling van 't jaar en vast de beste wensen ...die ik morgen ook wel doe ;)))

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Leuk die kijkjes terug! Toen was het goed en nu misschien beter? Elke tijd heeft z'n mooie en mindere kanten.

Fijne jaarwisseling samen met Chris!

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik voel me juist nog een jong kuukn hihihi, al deze dingen zijn voor mijn tijd, maar de nostalgie druipt er af, heerlijk.

Jullie ook een heel fijn oud en nieuw!

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Geweldig Mieke, die logjes van jou met een terugblik naar het verleden
Voor vandaag wens ik je een fijne jaarwisseling en een gelukkig 2008

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Mieke!
Ik kom nog even langs om jou, en je man, een voorspoedig 2008 te wensen!
Blijf doorbijten he?.Tot volgend jaar! Groetjes en een knuf Paul

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

De spelletjes van gisteren waren me bekender dan alles van vandaag....Hoewel...uiteraard ken óók ik de zwart/wit tv, de radio (staat hier nu nog boven op de vliering) de kachel...Maar de kacel is wel van heeeeeel ver terug. Mieke ik wens je een hele fijne oudjaarsdag en een geweldige jaarwisseling!! En voor 2008 heel veel geluk, liefde en gezondheid!!!
Meer zijn we toch niet nodig he?

Groetjes van een beuzeblaadje wat nog tot 16.00 uur moet werken....
beuzeblaadje

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Radio en TV waren in de begin periode van mijn jeugd uit den boze.
Later kregen we een distibutie radio.
Schaatsen mocht maar niet op zondag!
Roken was verboden en dat ben ik nu aan het inhalen.
Maar ik had die tijd niet willen missen want het heeft me gemaakt tot wat ik nu ben.
Volgens Ria een net verlegen mannetje.
Maar dat probeer ik volgend jaar bij te schaven.
Jullie beiden en tevens ook je schoonmoeder een fantastisch 2008 toegewenst

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

prachtig logje Miek vooral wat je vroeger uithaalde met die radio hahahahahahhaMieke ik wens je veel heil en zegen in het nieuwe jaar dag Miek en fijne jaarwisseling hoor
novelle

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Buiten huilt de wind om 't huis
Maar de kachel staat te snorren op vier
Er hangt een lapje voor de brievenbus
En in de tochtigste kieren zit papier
Wij waren heel erg arm
En niemand hield van ons
Maar we hadden thee en nog geen tv
Maar wel radio en lange vingers
We gingen nog in bad
Haartjes nat, nog even op
Totdat vader zei: "Vooruit, naar bed"
Dan kregen we een kruik mee
Gezichten op 't behang
Maar niet echt van binnen bang
Toen was geluk heel gewoon

Buiten huilt de wind om 't huis
Maar moeder breit een warme sjaal
En het ganzebord op tafel
Stond er de volgende morgen nog helemaal
Ook gingen wij naar 't bos
Daar zijn we toen verdwaald
Van de weg geraakt, carri벥 gemaakt
Heel die pannekoekensmaak vergeten
En Nederland herrees
Onder Drees, Fanny Blankers Koen
Die won vier maal goud in Londen
Als je jokte was dat zonde
De legpuzzle kwam klaar
In het derde vredesjaar
Toen was geluk heel gewoon

Die schooltas bleek het eerste teken
Dat de zaak al was bekeken
Voor zover je zonder plichtsbesef
Je leven leed, je leven leed

Toen was geluk heel gewoon

Buiten huilt de wind om 't huis
Maar binnen stond de kolenkit paraat
En de stoep waarop geknikkerd werd
Was het belangrijkste stukje van de straat
En Nederland was groot
En niemand ging nog dood
En gezelligheid kende nauw'lijks tijd
Bij waxinelichtjes van Verkade
We gingen nog in bad
Haartjes nat, nog even op
Totdat vader zei: "Vooruit, naar bed"
Dan kregen we een kruik mee
Gezichten op 't behang
Maar niet echt van binnen bang
Toen was geluk heel gewoon
Toen was geluk heel gewoon
© Gerard Cox

Natuurlijk zijn onze herinneringen gelardeerd met de gelukkige momenten, niét met de minder mooie.
Maar ik vond jouw aanloop naar 2008 van de voorbije dagen PRACHTIG gedaan, Mieke!
Ik wens je het allerbeste toe in 2008 en hoop het hele jaar lang van je logjes te mogen genieten!

dinsdag, januari 01, 2008  
Anonymous Anoniem said...

een goed en gezond jaar Mieke , daar zijn we al tevreden mee ...;)
is het bij jullie ook zo mistig ???
zie mijn eigen lantarenpaal maar net staan ;)))
klein wereldje hoor waar ik in wakker werd !

dinsdag, januari 01, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik wens jou ook een heel gelukkig en gezond nieuw jaar Mieke, samen met je man/familie..

Maryan

dinsdag, januari 01, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mieke en Chris ik wens jullie een geweldig liefdevol, warm en gezond 2008 toe met alles wat jullie nodig hebben om het tot een nog knallender knaljaar te maken!
Ik ga weg, even snoepie van de Gruyter halen, volgens mij was het bij ons van jamin?
hughvanmeij

dinsdag, januari 01, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mieke ook ik heb het al een paar keer gezegd en doe het nogmaals op deze "speciale" dag: ik wens je een geweldig nieuwjaar met heel veel liefde en geluk. Een jaar waarin het eindelijk een SUPER mag blijven gaan met je gezondheid en een jaar met heel veel logplezier!

En natuurlijk een jaar waarin we elkaar weer een paar keer zullen ontmoeten!!

Liefs,
beuzeblaadje

dinsdag, januari 01, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik wens jullie een gelukkig 2008 met alle goeds...

dinsdag, januari 01, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Een heel gelukkig nieuwjaar!!!
xxx Saskia

dinsdag, januari 01, 2008  
Anonymous Anoniem said...

heerlijk logje!
gevuld met warme herinneringen
ik wens jullie een knus en gezellig 2008 en de gezondheid ervan te genieten :)

woensdag, januari 02, 2008  

Een reactie posten

<< Home