december 30, 2007

buiten spelen

Van school naar huis, eten en dan, natuurlijk buiten spelen.
Hinkelen, hoe vaak hebben we gehinkelt.
Degene die een krijtje had, was als de koning te rijk, want die mocht eindelijk eens het hinkel veld tekenen.
.
Kennen jullie nog: Hoelahoep?
Dat zullen de jongeren onder ons ook nog wel kennen, want af en toe zie je het nog maar dan in een cirkus of variate.
Het was bij mij en de meeste van mijn vriendinnetjes gewoon een samen gezette kabelbuis uit plastik.
En oooh wat een ellende als je aan het hoepelen was en de buis sprong weer open.
.
Kaatseballen.
Uren lang kon ik oefenen tegen de muur aan.
Ik kon het op het laatst met 4 ballen.
En wat was ik trots om dat de andere kinderen te laten zien.
.
Knikkeren
Ik verloor daarin zo vaak, dat ik al snel geen knikkers meer had.
Je had er prachtige knikkers tussenzitten.
.

Verstoppertje spelen.
Ienemiene mutten, tien pond grutten............
Jaaaa, jij bent hem.
Heerlijk om daaraan terug te denken.

18 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat ontzettend leuk dat jij die kinderspelen nog eens bovenhaalt, Mieke! Maar ik denk dat die spelletjes van alle tijden zijn en de kinderen die nog net zo graag spelen als wij toen. Inclusief de hoelahoep!

Gespannen, met de tong uit de mond,
diep geknield op de kasseien,
slepen we een punt, spits en rond,
aan onze griffel op de keien.

Knikkeren was een boeiend spel,
daar kon je mee winnen en verliezen.
De vlugge jongens speelden 't snel,
die hadden het gauw in de smiezen.

De tol, versierd met kleurenkrijt,
draaide met een hoog zoemend geluid.
Soms was je hem onverwacht kwijt,
met één slag, knallend door een ruit.

Hoepelen gaf een gevoel van vrijheid;
nu doet dat de fiets en automobiel.
Ze geven onafhankelijkheid en blijheid,
dat zijn de wonderen van het wiel.

Molenaars -meikevers-, mooi en groot,
hingen aan de meidoorns te wiegen.
We bonden ze een draadje aan de poot
en lieten ze hieraan rondvliegen.

Ter aanmoediging zongen we:
Muldertje, muldertje, tel je geld
en doe dan es vliege,
anders komme de dieven
en die nemen je mee naer 't veld.
© D. L. Koppenhol.

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Dit is echt jeugdsentiment! Heerlijk ;-)
Veel van de spelletjes die wij vroeger speelden, worden nog steeds door de kinderen nu gespeeld. Soms in een wat andere vorm, maar toch. Onze hoelahoep was een stuk elektriciteitbuis, maar tegenwoordig koop je ze in de meest schitterende neonkleuren in de winkel. Enzovoort. Dat is het verschil, maar het spel blijft min of meer gelijk.
Mooi!

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

En het leuke van al deze spelletjes is dat er een tijd voor is. Iedereen hoelahoept en ineens is het knikkertijd, dan wordt de hoelahoep weer opgeborgen.

In het rijtje mis ik nog 'elastieken', dat was mijn favoriet!

zondag, december 30, 2007  
Blogger kruidje said...

Ik heb een oud klasgenootje weer ontmoet, het was heerlijk om weer bij te kleppen.
Toch leuk om aan de schooltijd terug te denken.

zondag, december 30, 2007  
Blogger Els said...

hahahaha die laatste foto is leuk hahahahaha.ze is echt verstopt hoor,ik zie haar niet.

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mooie tijden herleven..toch is het nu ook een mooie tijd. Elke tijd heeft het..
Ik wens je hierbij vast een mooi 2008 toe meis. Met veel gezondheid, liefde en warmte.

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ja brimstone elastieken deden wij ook eindeloos, ken je dat miek?
Leuke spelletjes allemaal heb je hier neergezet.
En balwegtrappertje of buskruit genoemd, hele avonden na het eten met de kinderen uit de buurt, tot dat het donker werd. Als de lantaarns aan gingen en dan moesten we binnen komen.

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

ja al die spellletjes deden we vroeger en sommige doen de kids nog maar helaas wint de pc het van het buiten spelen.
xxx saskia

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Mieke wat een superlog en zo positief knikkeren om te leren met winst en verlies om te gaan prachtig prachtig glimlachend denk ik nu aan mijn kindertijd.fijne zondag Mieke groetjes Novelle

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ook dit is weer zo'n leuk log, Mieke.
Ik lees in de reacties over elastieken, maar dat kwam pas later bij ons. Mijn jongere zusjes deden dat. Bij ons was het nog touwtje springen met een heel lang touw.
En klepperen deden wij ook....met twee of drie (als je het heel goed kon) houten latjes. Wij moesten zelfs op Koninginnedag een klepperconcert geven met de hele school.
Ook kwamen toen de rolschaatsen....die klemde je nog onder je gewone schoenen.
Ook die leende ik in de buurt, want zelf hadden we ze niet.
Hhhmmmmm.....lekker is dat om hier aan terug te denken.
Je volgende log wordt zeker de jaarwisseling van vroeger????????
Met buskruit en knappertjes, hihi...
Fijne jaarwisseling voor jullie en alle goeds voor 2008.
Groetjes, Ria.

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Heerlijk om aan terug te denken.
Knikkeren doen de kinderen nu ook nog op het schoolplein. Als het knikkertijd is, maar wanneer dat is?? geen idee. Blikspuit deden wij vroeger ook.

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

En wat dacht je van stelten lopen, of ook blikjes lopen. En zo'n klepperding in het voorwiel van je fiets. Dat ratelde zo mooi en maakte herrie.

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Zo te lezen haal je bij heel veel loggers weer jeugdsentiment naar boven Mieke! Ook bij mij hoor!
Hinkelen geweldig met een leeg schoensmeerblikje wat je had gevuld met zand om het te verzwaren...

Kaatseballen! Ook nu verkopen we ze nog steeds bij ons in de winkel!
Ik kon het slechts met 3!!!

Hoelahoep! Ook iets wat tegenwoordig weer leeft! Zoals JeeBee al zei ze worden in de meest fraaie kleuren verkocht!

Knikkeren!! Ook nu nog VOLOP!!
Alleen veel meer soorten he?
Bonken en superbonken en weet ik wat voor benamingen ze tegenwoordig aan die glazen kralen geven....

Verstoppertje spelen deden wij vaak met alle kinderen uit de buurt, dat zie je tegenwoordig toch ECHT niet meer!

He...kon zo nog een hele poos doorkletsen, heb het elastieken nog niet eens genoemd en blikgooien en..en..en.....
Maar we gaan op pupie-visite!!!!!!

Groetjes!!!!!!
beuzeblaadje

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Vergeet het dia(o)bolen niet,puttenloop en dieffie met verlos. Voor onze kleindochter hebben wij pas een knikkerplankje gekocht met een bakje erachter en cijfers voorop. Maar dat krijgt ze iets later, is ze net te jong voor. Kon het niet laten liggen, oma Nel

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Lieve Mieke,

Ik kom je vast een knallend 2008 wensen, geluk, gezondheid,maar bovenal vriendschap.

Liefs Astrid en Mellis

zondag, december 30, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Het jaar trekt over,
Door de wijde hemel gaan
Ruisende winden.
© Gyodai
Ik wens je nu al vast een pràchtig 2008 en voor vanavond een héél mooi uiteinde!

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ja je hebt iets vergeten!
Wij jongens hadden een groot revolver en schoten, verkleed als echte revolverhelden, ons door het leven. Als ik pang... pang JE BENT GERAAKT zei tegen de vijand dan ging hij liggen tot het volgende spel.

maandag, december 31, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hinkelen..dat heb ik veel gedaan..en tollen, ken je dat met een zweepje erbij..vond ik erg leuk en kon ik ook heel goed..
leuk weer even die herinneringen..
Fijne jaarwisseling Mieke met je dierbaren..

groetjes Maryan

maandag, december 31, 2007  

Een reactie posten

<< Home