januari 07, 2009

VROEGER 14


Ik heb vroeger wat af gelezen zeg.
Het was èèn van de liefste dingen die ik deed.
Gezellig in een luie stoel, je benen onder je ko.. en dan maar lezen.
Heel knus was het ook op dagen als we allemaal thuis waren.
En helemaal in de winter.
Met zijn allen om de kachel,
een doos met kakies in het midden,
een koppie koffie of een koppie thee erbij
en daar was de gezelligheid.
Deze uurtjes heb ik genoten, niemand sprak, maar de gezelligheid
voelde je aan alle kanten.
.
Tekenen en knutselen was ook altijd heel leuk samen met Els.
Vader was schilder, behanger en nam wel vaker van die dikke
behangboeken mee naar huis.
Nou dan hadden we papier genoeg om te tekenen of te knutselen.
.
Maar.....deze dingen deden we hoofdzakelijk in de winter en herfst
of natuurlijk als het regende of zo.
In de zomer was Mieke een"straatkind".
Ik was altijd buiten te vinden.
Was ik niet met vriendinnetjes en vriendjes op straat aan het spelen,
dan zat ik wel in het zwembad.
Zoals ik al eerder vertelde, was er achter ons huis
eerst een grindpad, dan een sloot, dan een voetbalveld,
dan een speeltuin en dan een zwembad.
Man oh man, wat heb ik daar vele uurtjes verbracht.
De hele zomer door en het is vaker voorgekomen
dat mijn ouders de kachel al aan hadden in de nazomer of herfst
en ik nog ging zwemmen.
Dat zal me nu niet meer gebeuren BRRRRRRRR.
Het gebeurde heel vaak dat ma met Els naar de speeltuin ging.
In de speeltuin was een "pierebadje".
Ma ging dan op een bank zitten aan de kant.
Meestal had ze haar brei- of stopwerk mee.
Els mocht dan in het water spelen.
Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat Joop naar het zwembad was.
Heel jammer, ik weet zo wie zo niet veel van Joop en Els van vroeger.

.

20 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Een waterrat.. heerlijk, dat was ik vroeger ook, tegenwoordig alleen onder de douche.

En lezen.. ja... dat doe ik nog steeds graag... en dan niet alleen hier, maar ook nog boeken.

Love As always
Di Mario

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Hé wat leuk, jij hebt dus ook zoveel op behangersboeken gekliederd. Dat jij dat deed is normaal, met een vader uit de branche. Maar ik weet begot niet waar die boeken bij ons thuis vandaan kwamen en ik kan het helaas niet meer aan mijn ouders vragen...
Dankjewel Mieke voor dit alweer zéér fijn stukje nostalgie...

woensdag, januari 07, 2009  
Blogger Els said...

Wat ik me nog kon herinneren was dat jullie aan de achterkamer zaten met een grote krant voor de neus met een lading doppinda's. En natuurlijk allemaal met een boek.Zo zielig, ik kon niet goed lezen. Heel veel moeite had ik ermee. Ik liep me dan vaak te vervelen, want iedereen was muis stil.
Ik snapte er niks van en de letters danstten voor mijn ogen.
Pas later heb ik "goed"leren lezen
En weet je hoe. ik kreeg van Joop een rijksdaalder voor mijn raport.
Een hele grote rijksdaalder, die had ik nog nooit gehad. Ik ben ermee naar de boekenwinkel gegaan en heb er mijn eerste stripboek gekocht.
Dat is vast mijn redding geweest , want met de stripboeken heb ik "goed" leren lezen.
Daardoor kreeg ik ook mooie herinneringen van het lezen bij de kachel met een trommel koekjes voor je neus. Heerlijk

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Het is zo leuk die verhalen van vroeger van jou (en els)
Je was dus ook zo'n boekenwurmpie, ik heb ook enorm veel gelezen vroeger. En Ismay doet het nu, die leest er wat af.

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

prachttijd was dat zo te lezen ;)
heel herkenbaar ook ...was bij ons thuis al net zo ....alleen zaten wij op het strand , want woonden we een steenworp vandaan ....

OT: das balen niet naar buiten Mieke ... of je zou op een slee moeten ;))

woensdag, januari 07, 2009  
Blogger ArtMus said...

brrrrrrrrrrrrrr. jij bent een koudwaterrat.
Niks voor mij hoor Mieke...ik ben een lekkerwaterrat.
Knutselen met behangboeken deden wij ook.
Je kreeg toen altijd van die kleine boekjes met velletjes behang in de brievenbus....daar konden we uren mee prutsen.
En lezen....meid schei uit...mijn moeder zei wel eens als er iets te lezen viel op het w.c.papier dan kwam je niet van de w.c. af.
Uren heb ik doorgebracht in de bieb.
Wat kan een mens dan heerlijk weg dromen hè.
En....je lijkt sprekend op je moeder!!!!
O.T.
Wat jammer dat jij nu niet kunt gaan genieten van het mooie weer en de prachtige natuur Mieke.
Ik zou toch willen pleiten voor een sneeuwschuiver aan de rolstoel.
En een verwarmede zitting + elctrische deken over de benen want geloof maar dat je het nu koud krijgt als je niet beweegt.
brrrrrrrrrrrrrrrrr.

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb niet zoveel gelezen, Mieke.
In zo'n groot gezin met al die drukte om je heen, kon ik me moeilijk concentreren.
Ik was zowiezo meer een buitenkind...ook in de winter.
Het tekenen op behangboeken herken ik wel!!!
Als er weer nieuwe boeken uit waren, gingen wij de boeken van de oude collectie ophalen...
En zwemmen heb ik ook heel veel gedaan, zelfs bij onweer...dan moesten ze ons altijd uit het water vissen!!!

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Het is allemaal zo herkenbaar wat je beschrijft, zo leuk om te lezen!

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Doe ik nog graag lezen, lekker op de bank benen onder de kont heerlijk.
Mieke je maakt hier toch zeker wel een boekje van zou zo mooi zijn als de kleinderen en andere familieleden dit kunnen lezen en terug kijken.
Dag Bep

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Weer zo'n gezellig verhaal van vroeger. Jammer dat je niet zoveel van jouw broer en zus van vroeger weet, maar jullie hadden wel een heel gezellig gezin.

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Dan hadden we vast veel samen buiten gespeeld (als...), ik was ook z`n halve jongen !!
Dag, marjolein

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Mieke,

Ja heerlijk lezen in de pocketboekjes van Leni Saris...
Kon daar helemaal in verdwijnen.
En mijn ouders hadden behangboeken en daar mochten we dan in kleuren. Dat waren oude boeken van de verf & behangwinkel uit het dorp...
Heerlijk om hier aan terug te denken :-))
Liefs:Wilma.

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ja duidelijk herkenbaar!
Jammer genoeg zie ik om me heen dat dit gezellig gebeuren bij veel gezinnen is verdwenen en ieder zijn eigen leven aan het leven is.
Als kind heb ik veel boeken gelezen maar na mijn diensttijd heb ik, om zo te zeggen geen ontspannend boek meer aangeraakt.
Werken en vakliteratuur was, hoe dom ook, het enige belangrijke.
Ja zo zie je maar verstand komt met de jaren.
Jammer genoeg heeft dat mij wat lang geduurd.

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ouderwetsch gezellig........en geen pc of andere apparaatjes nodig...;-))
Leuk blog en zeer herkenbaar!

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

een erg leuke foto om te zien mieke

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Geloof toch als je klaar bent met alles, dat ik het overnieuw uit print. Het wordt zo wel een boekwerk.
Heerlijk.
de genieter Nel

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Mieke, soms is het net of je mijn jeugd beschrijfd, heel veel lezen, veel buiten spelen, je gedragen als zo'n halve jongen.......enz.
Alleen mijn vader was bakker en dat was ook vaak hééél plezierig.

woensdag, januari 07, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Maar Joop en Els hebben nu toch hun verhalen? Kun je die ook niet aan hen opvragen. Laat hen de eigen ervaringen opschrijven, dan krijg je een completer beeld.

Die foto: ik heb ook zo'n foto. Ik trek met benepen gezicht een boek uit vaders kast. Ik jank. Want normaal mag ik niet aan die boeken zitten, dan krijg ik op mijn lazer.

En nu moet het ineens. Op de foto sta ik daarom met een heel gek gezicht. Ik moet lachen van de fotograaf maar het blijft een benepen grijnsje.

donderdag, januari 08, 2009  
Anonymous Anoniem said...

leuke foto zeg en jij hield dus ook erg van zwemmen net als ik.
Novelle

donderdag, januari 08, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ik blijf het genieten vinden om jouw verhalen te lezen Mieke! Je beschrijft het op een manier dat ik het gewoon voor me zíé. Jouw jeugd klinkt écht als de goeie ouwe tijd!

Liefs,
beuzeblaadje

donderdag, januari 08, 2009  

Een reactie posten

<< Home