september 19, 2008

Bomen over bomen


In oktober zijn de bomen
Van hun zomerwee bekomen
En ze zuchten dan - we zijn weer onder ons-
Geen gebrom meer of geknetter
Geen getetter of gesnetter
En ze kleden zich in feest'lijk goud of brons
En dan houden ze een party in het Spanderwoud
Met de varens en de mossen en het kreupelhout
En ze lachen en ze bomen met elkaar
Op die laatste zonnendagen van het jaar
.

Kijk de eiken
staan te prijken
met hun bruine
brede kruinen
de kastanje
met oranje
kroonjuwelen
en de vlieren
staan gevieren
populieren
te versieren
bij de vennen
kussen dennen
de abelen
.

En de ceders
doen wat teders
met de els
westerwinden
strijken linden
door hun pels
coniveren
converseren
met de sterke
blanke berken
ook de essen
en cypressen
komen los
van september
tot november
in het bos.
.

Maar helaas een weekje later
Heeft haast elke boom een kater
Van dat al te vrolijk najaars zomerfeest
En zij laten met z'n allen
Al hun bronzen blaren vallen
En ze denken - 't is weer mooi genoeg geweest -
Bij de eerste najaarsstormen in het Spanderwoud
Gooien zij elkaar met eikels en met stukken hout
En zo vechten alle bomen met elkaar
Op de eerste winterdagen van het jaar
.


Ja dan beuken
alle beuken
op de eiken
die niet wijken
maar geniepen
met de iepen
en de berken
en de sparren
harrewarren
met de vlieren
die weer klieren
door de tere
conifere
te bewerken
populieren
staan te tieren
naar de olm
alle dennen
slaan hun pennen
naar de essen
en cypressen
ook krakèlen
de abelen
er op los
in november
en december
in het bos.
.
Ernst van Altena

.

13 Comments:

Blogger Chris said...

Wel een leuk gedicht, maar ik ben bekaf van het lezen.
Mooie foto's heb je er bij staan!

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

hé meis ....ik ben weer on-line ..
PC gaf ellende hier ! Dus was er niet ...blij dat je er weer bent !!
met een boom van een log ....
en we hebben nog lekker weer , dus ik hoop dat je ook even naar buiten kan , na de ziekenhuisluchten ;)

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een leuk vers en je hebt er geweldige foto's bij geschoten.
Ik word er wel beetje treurig van hoor, al die bomen die hun tooi af gooien :(
Was het maar vast weer lente.......

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mooi hé Mieke, dit gedicht? Heb er altijd al van gehouden, KLASSE!
Hopelijk maak jij er vandaag een mooie herfstdag van, zonder al te veel problemen, of liever: géén!

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb zelf de kleurtjes in de bladeren nog niet gezien, het zonnetje schijnt hier lekker, voor mij is het nog zomer ;-)

Love As Always
Di Mario

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dat is een erge mooie lange bomenlog.
Fijn weekend
Dag, Marjolein

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

De bomen staan er hier nog groen bij, maar ik hoop, dat ze die mooie herfsttinten straks iets langer vasthouden, dan een week!!!
Laten ze maar even wachten met hun kater, haha...
Mooi vers, Mieke en mooie zonnige foto's.
Fijne dag.
Groetjes, Ria.

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ha, je bent er dus weer en meteen maar een pracht van een bomenlog.
Het is een heel mooi gedicht.

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik begon te lezen en dacht toon....
maar nee, dit is ook heel mooi:-)

groetjes
klaproos

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik verheug me er al op
dat de bomen weer hun jasje gaan uitdoen
een prachtig spectakel :)

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Zo madamme......dat "gooit" er gelijk een lap van een tekst op!!
Maar wel een mooie "lap" en aangezien ik een bomen-tik heb kan ik dit zeer zeker waarderen!

Geniet van het weekend,
ik bel je de nieuwe week!!

Liefs,
beuzeblaadje

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Prachtig mooi gedicht maar denk er aan, hoe mooi de herfst ook kan zijn, probeer zelf de groene blaadjes te behouden.

vrijdag, september 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ha Mieke,

Je hebt een mooie hoge boom op gezet.
Deze tijd van het jaar zijn de bomen nog lekker fris. oma

vrijdag, september 19, 2008  

Een reactie posten

<< Home