maart 14, 2009

GEEN KIND MEER

Je leeft je eigen leven
wat zij er ook van vindt

je bent allang geen kind meer,
al blijf je ook haar kind
je wilt erover praten
maar niet op haar manier
je zult haar best verdriet doen

maar niet voor je plezier
wat moet je nog met haar en met haar ouderlijk gezag

en dan opeens, dan is-ie er, die dag …

De dag waarop je moeder sterft
dat jij wordt losgelaten
en al haar eigenschappen erft
die jij zo in haar haatte
de scherpe tong, de bokkenpruik,

de zure schooljuffrouw,
die zullen ze dan binnenkort

herkennen gaan in jou
en hoop'lijk ook aan de and're kant; de aardige, de zachte
maar of je die hebt meegeërfd valt nog maar af te wachten
de dag waarna de rest een kwestie wordt van tijd en pijn
de dag waarna je nooit meer "kind" zult zijn!

Wat al die jaren fout ging
komt dan niet meer terecht
en wat je nog wou zeggen
blijft eeuwig ongezegd
de machteloze frasen
van je genegenheid
en dat het niet haar schuld was
en ook dat het je spijt
de dingen die je lang niet zeggen kon en zeggen wou
en dan zo graag nog één keer zeggen zou!

De dag waarop je moeder sterft
de dag die al je dagen
van dan af aan wat grijzer verft
al hou je niks te klagen
je hebt je goede vrienden nog
die staan je ook dichtbij
en als je soms een minnaar zoekt
dan staan ze in de rij
maar niemand zal meer weten hoe je met je pop kon spelen
en niemand zal nog ooit je vroegste vroeger met je delen

de dag waarna je nooit meer kwetsbaar wezen kunt en klein
de dag waarna je nooit meer kind zult zijn!

(tekst: Jan Boerstoel; artiest: Karin Bloemen)



19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Owh nee he... wordt ik later ook zo´n bemoeial zoals mijn moeke. Nou dan hoop ik helemaal maar dat het nog heel veel jaar duurt.

Love As Always
Di Mario

zaterdag, maart 14, 2009  
Anonymous Anoniem said...

prachtig!

zaterdag, maart 14, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Hieruit spreekt een groot gemis, Mieke.
Wel een schril contrast met je vorige log, waarin de familieband zo duidelijk naar voren kwam.
De bokkepruikjes, die je erbij geplaatst hebt zijn schitterend!!
Geniet maar van alles om je heen...het is voorjaar, Mieke!!!!
Liefs, Ria.

zaterdag, maart 14, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Hopelijk verloopt je weekend, ondanks het schril gemis, toch nog een beetje vrolijk, Miekelief!

zaterdag, maart 14, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Mooie tekst Mieke.
Heb je vaak de bokkenpruik op?. Mooie foto's van de bokjes.
Je ziet altijd eigenschappen van je ouders in je zelf.
Toch ontwikkel je je eigen karakter. Maar ben het er helemaal mee eens dat het een groot gemis is als je ouders er niet meer zijn.
Fijn weekend meis en tot woensdag Bep.

zaterdag, maart 14, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Mooi ontroerend lied van karin Bloemen!
Leuk die geiten!
groetjes en nog een fijne zaterdagavond!
Elmar

zaterdag, maart 14, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ha Mieke,

Tja je erft genoeg van je ouders, maar zelf kun je er aan werken.
Maar o oh dat valt niet altijd mee. oma

zaterdag, maart 14, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Toen ik dit lied voor de eerste keer hoorde, reed ik met m'n auto door Diever. Ik ben aan de kant van de weg gaan staan omdat ik spontaan begon te huilen. Het raakte me heel intens.
Mooi dat je dit hier geplaatst hebt Mieke!

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Een ontroerende tekst!

zondag, maart 15, 2009  
Blogger Alex said...

Ik heb het gisteren al gelzen en moest het even laten bezinken...
Deze tekst doet heel wat met me.

Er zijn veel dingen die ik met jou al heb besproken, veel dingen samen doorstaan, maar het gaat hier alleen om de moeder, men is ook kind van de vader. en ook hij is belangrijk in het gevoel nog kind te zijn. een verbinding te hebben naar zijn verleden.
er wordt in dit gedicht gesproken dat veel dingen niet zijn uitgesproken, en dat men met veel vragen over blijft als de moeder is overleden, nou ik ben blij dat wij praten, dat wij confronteren, dat wij elkaar in de warde laten.
ik ben blij dat ik jullie heb. en ook al zijn al veel dingen gezegt en besproken, zal ik de dag at ik jullie allebei zal moeten missen en dus geen kind meer ben vervloeken.... want missen wil ik jullie nooit!!!!!!!

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

schitterende tekst
en schattige foto's :)

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

tja als je moeder sterft ben je geen kind meer.gelukkig mijn moeder leeft nog weet nog hoe ik begon.

Novelle

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Mooie teksten hoor, ik ben echt een fan van JAN BOERSTOEL. Die schreef veelal teksten voor Karin Bloemen en zelf ook ( voor zover ik mij herinner) nog stukken voor Paul van Vliet die zelf ook zulke mooie teksten schreef..Maar die foto's waren weer raak bij de tekst..
Fijn je weer even gesproken te hebben
knuf voor chris en neem er zelf ook een
liefs vanleny

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ja helemaal waar als ik in de spiegel kijk zie ik mijn moeder.

Schattige bokjes.

Liefs van sarewiets en de bengels

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

dit liedje laat de tranen over je wangen bengelen mieke, voor iedereen die zijn haar moeder verloren is,

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ik zal niet weten wat ik moet als ik mijn moeder (ouders) zal moeten missen. In veel dingen herken ik me zelf als ik naar haar kijk...veel dingen die we alle twee leuk vinden om te doen, hoe ik reageer op bepaalde dingen. bah, wordt er verdietig van als ik er aan denk :S

zondag, maart 15, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Een aangrijpende tekst Mieke.
Wat zijn die bokken mooi. :-)

maandag, maart 16, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Een tekst om eens even langer bij stil te gaan staan!

dinsdag, maart 17, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ik hou helemaal niet van Karin bloemen, behalve als ze dit lied zingt.
Het is zo uit het hart gegrepen, dat telkens als ik het hoor er even bij stil blijf staan

dinsdag, maart 17, 2009  

Een reactie posten

<< Home