mei 06, 2008

de dingen


'n stoel- 'n kast- 'n ei- 'n ui
weet je dat de dingen spreken
'n keukenla- 'n ouwe deken
'n poef- 'n kruk of 'n fauteuil
.
ik hoor ze praten allemaal
de kurkentrekker en de hamer
en zelfs de stilte in m'n kamer
die spreekt 'n eigen taal
.
'n thermometer- 'n bordje pap
'n hoedje of 'n onderbroekje
'n rolmops of 'n bitterkoekje
'n voordeur of 'n keldertrap
keldertrap- trap-trap
.
'n kraan die druppelt in 't bad
'n lipppenstift of 'n gedichtje
de vlam van 'n waxine lichtje
en aan 't raam 'n vallend blad
blad- blad.......
.

'n glas-'n fles- 'n schoen- 'n tulp
ik hoor ze soms heel zachtjes fluist'ren
ik sta naar een banaan te luisteren
of naar de knopen in m'n gulp
.
de kokosmatten op de grond
vogelpoep op de kozijnen
kinderwagens, speelgoedtreinen
ze reizen soms de wereld rond-
de wereld rond
.
ze zingen voor ze zingen na
de waterketel en de kopjes
de apennootjes en de dopjes
en de sokken in de la-la-la
.
leven leeft in ieder ding
on 'n potje of ' n doosje
in 'n wat verschrompeld roosje
of in een ouwe gouwe ring
.

'n fototoestel of 'n brief
'n lieve naam op 'n kalender
die zegt opeens
hallo ik ben d'r
heb je mij nog altijd lief?
en in de foto's
en in de foto's op de schouw
hoor ik lieflijkste akkoorden
ze zeggen soms veel meer dan woorden
soms hoor ik zacht
ik hou van jou
ik hou van jou

.
Toon Hermans

14 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dus het is niet gek dat ik hele gesprekken voer met mijn koffiekopje? ;-)
Mooi gedicht Mieke. Natuurlijk van Toon...

dinsdag, mei 06, 2008  
Blogger Els said...

Ik had nog maar een paar zinnetjes gelezen en dacht al dat is Toon. Mooi hoor,
Ik vind die bovenste foto ook heel apart. mooi apart bedoel ik dan he,

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Pràchtig, die teksten van Toon, ze zijn gewoon tijdloos en voor elke generatie wéér te smaken!
Merciekes Mieke, voor het goede gevoel waarmee ik jouw blogje verlaat...

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dit is weer zo'n typisch "Toon-liedje" hè Mieke.
Zoals hij de dingen weet te beschrijven...dat kan er geen één.
Groetjes, Ria.

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik praat tegen alles , en door dit lied is het gewoon dat ik het doe ;)) hihihihihi..wat moesten we zonder Toon , mooie foto's erbij ;)

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Toon blijft mooi om te lezen en
ik heb ervan genoten.
Prachtfoto's heb je erbij geplaatst.
Mieke, geniet van de heerlijke temperaturen en de zon.

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Prachtig
Wat een gekakel zal dat zijn in huis he :)

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dan weet je precies wat ik voel.. want dat stuk eenheid met je zusje zal er altijd blijven

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Is idd. zo !
Al die simpele gebruiksvoorwerpen/dingen spreken !
Fijne dag verder...
Dag, Marjolein

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

wat heerlijk gedicht van toon mieke,
zalig ik klets altijd:-)
maar dat mag dus :-))

groetjes klaproos

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Leuk dat ik bij jou nog soms teksten tegenkom van Toon die ik nog niet ken! Dit is er ook zo een!
Schitterend!!

Groetjes,
beuzeblaadje

dinsdag, mei 06, 2008  
Anonymous Anoniem said...

't blijft mooi.

woensdag, mei 07, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Toontje die kon er wat van he Miekie? groetjes Novelle

woensdag, mei 07, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik ben echt dol op toon
zo mooi elke keer
en bij jou heeft het nog iets extra!
lief ik heb een nieuwe foto op log gezet hoor
ik hoop dat je deze ook leuk vind
liefs yfke

donderdag, mei 15, 2008  

Een reactie posten

<< Home