mei 02, 2008

orgel

Daar is de orgelman, daar is de orgelman,
Met z'n piere, piere, piere, pierement.
Daar is de orgelman, daar is de orgelman,
Met z'n arias en deuntjes die iedereen kent.
Ieder zijn eigen lied, ieder zijn wens.
Vergeet het centebakkie niet, want ook een orgelman,
Is maar een mens rel de rel del del del.
Als zoon en kleinzoon van een orgeldraaier staan ik hier,
Ik demestreer de parelslag en ieder heb plezier.
Me mansers danke' zeer beleefd en tikke' an d'r pet.
Wij make' van het leve meer een geintje, weet u det

Middelbare dame, een kleinigheidje voor de orgelman alstublieft,
Kan het eraf, middelbare dame, of kom u in moeilekheden thuis,
Een stuiver, hoe bestaat het,
Waterverf, weet u dat,
Want ook de orgelman is maar een mens, rel de rel del del.
De polletiek is waterverf, daar doen ik niet aan mee,
Je stort je eige in't verderf, je zaak in de puree.
En is er soms es heibel of jeleile, zeg dan maar
Ach, niet op reagere Lena, en het is voor mekaar.

Komt Willen 's aves bekaf theus, van't draaien op de straat,
Dan weet hij dat bij Dora reeds, de prak op tafel staat.
Zijn toffels en zijn krantje legge bij zijn eige stoel
Dan komt de kinderschaar uit bed en zingt de hele boel.
.
Daar is de orgelman, dar is de orgelman,
Met z'n piere, piere, piere, pierement............
.
Wim Sonneveld.

.

14 Comments:

Anonymous Anoniem said...

tuuuuurlijk zit ik nu héél de dag met dat liedje in de kop ;)))
zal Aad leuk vinden , whahahahahahahaha
mooie serie Mieke , van 't piepenrek ......en fijn weekend !

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

goeiemorgen mieke,
heerlijk dat pierement,in utrecht zit een heel museum van speelklok tot pierement.

groetjes
klaproos

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mooi die muziek van de orgelman die iedereen doet dansen.. die vrolijke noot help om het leven ook positief te bekijken

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een leuke tekst eigenlijk als je dat nu bewust leest !!
Dag, hier is het nu ook strakblauw...
Dag, marjolein

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hier is het dansen geblazen,
met dit liedje in m'n hoofd en
het zonnetje wat schijnt,
kom ik de dag wel door.
Fijn weekend gewenst!

vrijdag, mei 02, 2008  
Blogger Unknown said...

In Utrecht staat hij vaak aan het eind bij de roltrappen en doorklinkend in de holle ruimte kan ik het niet altijd waarderen, maar meestal vind ik ze geweldig mooi.. Herinneringen aan oma en opa en samen winkelen..

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Op koninginnen dag is het pierenmentenconcours hier helemaal in het water gevallen. Ik vind het schitterende instrumenten.
N.Kl.

vrijdag, mei 02, 2008  
Blogger Els said...

Ja hoor nu zit ik ook met dat liedje in mijn kop.hihi

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hahahaha...wat een tekst!
Natuurlijk ken ik dit deuntje ook maar tegenwoordig hoor je hem niet meer zo vaak. Want wanneer zie je nu nog een orgelman? Leuk deze foto's!!

Groetjes,
beuzeblaadje

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mieke, dit lied (deze film) speelt in de jaren '50 als ik me niet vergis. Ik wist niets van die film maar als mijn vader weer eens uithaalde (en vader HAALDE vaak uit) dan riep moeder altijd: niet op reagere Lenaaaaa. Ik wist nooit wat dat betekende want mijn moeder heette Geertruida. Pas veel later zag ik dat het een typetje van Sonneveld was.
Hilarisch niet...leuk dat je het hele lied hebt geplaatst.

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Het orgel is prachtig, maar het geluid :-(((( ben ik niet zo dol op;-))))

vrijdag, mei 02, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mooi zijn ze die straatorgels! Heb je deze foto's zelf gemaakt?

zondag, mei 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

prachtig orgel en ook dat centenbakkie is erg orgineel :)
mooie detailfoto's!

zondag, mei 04, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Weet je wat errug is......ik heb hier altijd de neiging om te zeggen, je kan een centje krijgen als je ophoepeld errug he :)
Ik heb er zo'n hekel aan als ze zo opdringerig met dat bakje onder je neus lopen te rammelen. Als ik wat geven wil kom ik wel naar ze toe

maandag, mei 05, 2008  

Een reactie posten

<< Home