april 20, 2008

A;B;C


is een aapje, dat eet uit zijn poot.
is de bakker, die bakt voor ons brood.
is Charlotte, die drinkt chokolaad.
is een dame, die drentelt op straat.
is een ezel, die gaat naar het land.
is een fruitvrouw, met fruit in haar mand.
is een geitje en Gijs staat erbij.
is een held met een houwer op zij.
is de inktpot, waar Isaak uit schreef.
is een jasje, dat ik kreeg van mijn neef.
is een koopman, die koffie verzond.
is een landman, die leeuw'rikken vond.
is de molen, die maalt door de wind.
is een nestje, dat Nicolaas vind.
is een otter, die zwemt in het meer.
is een papje, dat plakt aan een peer.
is Quirinus, die snoepjes uitdeelt.
is een rover, die appelen steelt.
is een scheepje, waar Steven mee speelt.
is een trommel, die tante mij schonk.
is een uil, dat zit op een tronk.
is een visser, met vis in zijn schuit.
is de wagen, daar rij ik mee uit.
is een letter, zeg ken je die wel.
is de ijsbeer, die wit is van vel.
is een zeeman, die zegt u vaarwel.


.

21 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat leuk dit ouderwetse alphabet versje, die heb ik lang niet gehoord. Had er zelf vroeger een prentenboek van.

zondag, april 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

En dit stond in een hard kartonnen boekwerkje. Een gele ondergrond met mooie plaatjes.

zondag, april 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

hmmm
zeg maar niet vaarwel mieke, wacht nog maar even :-)

zondag, april 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een gaaf log Mieke!
Een heel leuk vers. Heel geschikt voor in een poezie-album!

Groetjes!!!!
beuzeblaadje

zondag, april 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

wat mooi
dat is van voor mijn tijd!
liefs van

ysbeer
fruitvrouw
koopman
ezel

ps, met mijn ogen gaat het steeds beter bijna geen last alleen als ik moe ben

zondag, april 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Das een oudje een heel lief,
ik ben gek op die ouwe liedjes...
Op mijn homepage staan er ook een
heleboel, en ik blijf zoeken..

zondag, april 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

D is van Di Mario die over straat drentelt..

Love As always
Di Mario

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik kende deze niet, terwijl ik toch niet meer de jongste ben, haha...
Ik heb zelf wel heel wat van die alfabetrijmpjes gemaakt voor bruiloften. Was altijd leuk om te doen.
Fijne maandag Mieke. Hier is het prachtig weer, dus dat wordt genieten bij Beus...
Groetjes, Ria.

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hahaha...waren we tegelijk bij elkaar aan het bloggen.
Ja, dat wordt zeker flitsen vandaag. Ik heb er echt zin in.
Groetjessss...

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

wij hadden wel een alfabetlied maar deze kon ik niet ...wel weer grappig , zouden ze het tegenwoordig nog opdreunen ??
een fijne maandag de zon staat al hoog ;))

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dit komt me heel bekend voor.
dit had ik als prentenboek en kon het hele riedeltje opzeggen toen ik klein was. Leuk om het hier tegen te komen.

maandag, april 21, 2008  
Blogger Els said...

Ken je dat nog uit je hoofd?????

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ha- die las ik altijd (uit een boekje) voor aan de kinderen! Wat leuk om dit weer te lezen :-) Na 25 waren er wat 'letters' weggezakt in mijn geheugen, maar die Quirinus wist ik nog ;-)) Leuk!

maandag, april 21, 2008  
Blogger mieke said...

Nee Els, ik ken het niet meer uit mijn hoofd.
Was het maar waar-))))
Ik heb gewoon gegooglet.

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Van A tot Z leeuk neergezet ik had het niet meer geweten, maar dat heb je op je oude dag dan word je wat vergeetachtig.
Bep

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

leuk leesalfabetje Mieke
Novelle die je een goede dag toewenst.

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat leuk!
Ik heb mijn oude boekje nog waar dit in staat. Zo'n geel boekje met tekeningen van Rie Cramer. Ken je 't nog?

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Niet te lang vaarwel zeggen he?

Groetjes,
beuzeblaadje

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik kende alle letters nog uit mijn hoofd, maar ik heb de laatste jaren gerepeteerd door ze aan mijn kleinkinderen voor te lezen uit het boekje van Rie Cramer. (Heb ik ook nog!)

maandag, april 21, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Dit is leuk! Lang geleden dat ik het nog hoorde of zag...

dinsdag, april 22, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mooi, ik heb het mijn kinderen geleerd van zo´n boekje met Rie Cramerplaatjes. We hadden allebei moeite met het woordje tronk. Waarom geen stronk, dacht ik steeds.

Erg leuk logje, Miek.

dinsdag, april 22, 2008  

Een reactie posten

<< Home