april 18, 2008

REGEN

Een klein lief meisje stond onder een luifel. Ze had net boodschappen
gedaan in de supermarkt, met haar moeder.
Ze zal ongeveer 6 jaar oud zijn geweest, dit prachtige roodharige sproetige
beeld van onschuld. Het stortregende buiten. Je weet wel, dat soort regen dat goten en
afvoerputjes doet overstromen, zo gehaast om de aarde te raken, dat het
geen tijd had om de straal wat zachter te zetten.
We stonden allemaal onder deze luifel aan de ingang van de supermarkt. We
wachtten, sommigen geduldig, anderen 'geïrriteerd', omdat de natuur hun
haastige dag in de war had gegooid.
Ik ben altijd wat dromerig als het regent. Ik verdwijn in het geluid en in
het gezicht dat de hemel het vuil en het stof van de wereld afspoelt.
Herinneringen van 'rennen en spetteren' als een 'kind', zo zorgeloos spelen
in je gedachten, als een welkome onderbreking van een voorbije dag met
zorgen en stress...
Haar stem was zo mooi toen het de hypnotische trance onderbrak waar we
allemaal in gevangen zaten.
'Mama, laten we door de regen gaan rennen', zei ze. 'Wat?', vroeg mama.
'Laten we door de regen gaan rennen!', herhaalde ze.'Nee, lieverd. We wachten totdat het wat minder wordt' antwoordde mama.
Het kind wachtte nog een minuutje en herhaalde: 'Mama, laten we door de
regen gaan rennen.' 'We worden doornat als we dat doen,' zei mama.
'Nee, dat zullen we niet, mama. Dat is niet wat je zei vanmorgen', zei het
meisje terwijl ze aan haar mama's arm trok.
'Vanmorgen? Wanneer zei ik dat we door de regen konden rennen en niet nat
zouden worden?'
Het meisje zei kalmpjes: 'Weet je dat niet meer? Toen je met papa praatte
over zijn kanker, toen zei je: 'Als we hier samen doorheen komen, komen we
door alles heen!' Iedereen was opeens muisstil. Ik zweer dat je niets
anders hoorde dan de regen.
We stonden allemaal doodstil.
De volgende minuten kwam er niemand en ging er niemand weg.Mama dacht even na over wat ze zou antwoorden. Sommigen zouden het
weglachen of haar voor gek uitmaken. Sommigen zouden zelfs negeren wat ze
zei. Maar dit was een moment van affirmatie in een kinderleven. Een moment
van onschuldig vertrouwen, dat wanneer het gevoed en verzorgd wordt, zal

bloeien in geloof in de goede dingen en de hoop van het leven.
'Lieverd, je hebt gelijk. Laten we door de regen rennen.
Als het zo moet zijn dat men ons vanuit hierboven nat laat worden, nou,
dan hadden we misschien juist een wasbeurt nodig,' zei mama. Daar gingen ze.
We stonden daar allemaal te kijken en te lachen, toen ze daar vooruit
sprongen tussen de auto's door, en jawel, door deplassen. Ze hielden hun
boodschappentassen boven hun hoofd voor het geval dat. Ze werden doornat.
Maar ze werden gevolgd door enkele anderen die schreeuwden en lachten als
kinderen onderweg naar hun auto's.
En ja, ik ook. Ik rende en werd nat. Ik had ook een wasbeurt nodig.Omstandigheden of mensen kunnen je geld, je materiële bezittingen en je
gezondheid wegnemen. Maar niemand kan ooit je dierbare herinneringen
wegnemen...
Vergeet daarom niet om 'tijd' te maken en de gelegenheden te pakken om elke
dag herinneringen te maken.
Voor alles en voor elk doel onder de hemel is er een seizoen en een tijd.
Bewaar de zonnige dagen voor de donkere momenten.Samen een glaasje wijn, een frisse pint, een gezellige BBQ onder buren en
vrienden, een terrasje, genietend van de dagdagelijkse dingen, en een
beetje humor...


IK HOOP DAT JE STEEDS DE TIJD NEEMT

OM DOOR DE REGEN TE RENNEN.


Allemaal een prettig weekend.

19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Je kan zo heerlijk genieten van een plens op je kop.. het lijkt alles even schoon te wassen

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hij is prachtig he Miek
Leuk dat je hem geplaatst hebt
xxx

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooi verhaal Mieke, en ik zal af en toe in de regen lopen ...goed???????
Fijn weekend liefs Coby

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ik regen regelmatig zeiknat ..dus zit wel goed Mieke...mooi verhaal met boodschap !
een fijn weekend met ik hoop ook de zon op je bol hoor ;))

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

prachtig verhaal mieke, ik ken het maar krijg er nog kippenvel van

fijn weekend

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Heel mooi verhaal met een boodschap Mieke, als het dit weekend gaat regenen laat ik me helemaal nat regenen.
Fijn weekend gewenst!

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik laat me nooit afschrikken door een bui, hoor Mieke.
Die hoort er net zo bij als de wind en de zon.
Dit is een prachtige tekst.
Ik wens jullie voor het weekend toch wel een beetje zon, hoor.
Geniet ervan.
Groetjes, Ria.

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Lieve Mieke
Regen hoort erbij, maar achter de wolken schijnt toch de zon en dat is fijn om te weten!!!! Een heeeel fijn weekend lieve Mieke!
Liefs Betty

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Vroeger als kind vond ik het heerlijk in de regen gezicht naar de lucht en huppelen in de plassen.
En nu doe ik dat nog lopen dan en de regen op je gezicht. En dan denk ik altijd wat mijn vader tegen me zei, als je tussen de druppels doorloopt word je niet nat.
Fijn weekend bep

vrijdag, april 18, 2008  
Blogger Els said...

Kijk dat bedoel ik nou als ik zeg dat het gezellig is als het regent.

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Als het regent en je luistert goed... dan kun je de planten horen groeien.. mooi he de wereld.

Love As Always
Di Mario

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Prachtige tekst Mieke! Ik had hem ook al eerder gezien maar ik wil hem elke dag wel lezen.

We willen zondag een bloesemtocht fietsen op de Betuwe als......... het goed weer is! Maar nu denk ik:
misschien moeten we gewoon gaan en als we nat regenen dan hadden we een schoonmaakbeurt nodig!

Heel fijn weekend en groetjes!!
beuzeblaadje

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mieke je hebt me vandaag getroost met dit logje.Dank je wel.
Novelle

vrijdag, april 18, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Een heel mooi verhaal. Om over na te denken!
Het staat/stond bij mij ook klaar als log.....

zaterdag, april 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Klaterend zilver
dat op het bladerdek valt
met speelse spatten.
© Jos Strijbosch

En speels zullen ook wij zijn dit weekend, niet Mieke? Maak er iets moois van!

zaterdag, april 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

geweldig ontroerend verhaal
liefs yfke

zaterdag, april 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Het is goed om hier nog eens diep over na te denken. Heel diep.

zaterdag, april 19, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooi stukje, achter deze woorden schuilt meer.......

groetjes Esther.

zondag, april 20, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Leuk hoor, een mooi verhaal.
doet me even denken aan een paar weekjes terug op Tenerife.
Het spetterde een beetje en Karya, ze is nu 3 jaar danste in de regen.
ze kende helemaal geen regen. Gezichtje naar de lucht mond open en ze probeerde te drinken.
Kinderen zo leuk zo spontaan.

Dag dag lieve groetjes.

woensdag, april 23, 2008  

Een reactie posten

<< Home