januari 14, 2008

lang, lang geleden


De fotokamera en de flitslichten.
Allemaachtig zeg, maar dat is lang geleden.
Kennen jullie die nog?
Die stomme flitslichtjes, die zo heet werden als de pe... en waar je je iedere keer bijna aan verbrande?
Dat is dus nu wel een hele verbetering hoor.
.




De wasmachine.
Ik weet het nog heel goed, dat moeder iedere maandag een wasmachiene huurde.
Voor een eigen machine hadden we geen geld.
En zo kwam 's maandags altijd de man met de wasmachine en haalde hem 's avonds weer op.
Ik weet het nog als de dag van gisteren, moeder buiten aan het wassen. 2 of drie teilen met water stonden er dan om de was te spoelen en èèn teil met blauw water.
Dat was voor het witte goed om het mooi wit te laten worden.
Ik werkte toen in een winkel als verkoopster, maandag morgen vrij en moest het huishouden doen als moeder aan de was was.

Morgen meer.

15 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ja Mieke dat ken ik ook nog allemaal hoor,een tijd die je niet gauw vergeet.
Vooral als je al die weelde van tegenwoordig ziet.
We drukken maar op knopje en de boel draait ..
Maat terug wil ik ook niet meer hoor...

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

of ik dat nog ken ?? ik ruik het nog !!!!!
ben dan toch wel blij met mijn machientje ;))
ook al was ik niet op maandag ;)
Lotje met rust laten ???? Die bemoeit zich zelf overal mee ....zucht ! Hoe groter de bende hoe mooier dat ze het vind ......;)

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Nostalgisch logje en wat hebben wij het dan gemakkelijk. De reckitt's herinner ik me nog wel,
daar werd het water helemaal blauw van.

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

De gewone fotocamera met flitser met lampjes is nog niet zo heel lang geleden. De wasmachine wel! Maar ik weet het nog goed, maandag wasdag. Brrrr....wat had ik daar een hekel aan. En m'n moeder niet minder :-)

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

dag mieke..
al dat soort dingen ken ik nog van vroeger bij ons thuis:-))
gelukkig gaat het nu wel anders mijn moeder had het met 10 kinderen toch maar heel zwaar,

dank je wel voor je beterschapswensen ze hebben geholpen want ik ben der weer:-)
en nu nog even kalmpies aan hoor ik overal... ik zal het proberen

groetjes
klaproos

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

ja en dat noemden ze dan een " snelwasser "...whahahahahaha
Bij meneer Huismusje werd ook iedere maandag een wasmachine gebracht.
Wij hadden er thuis zelf een maar toch werd er alleen op maandag gewassen.
wat gek hè....als je daar eens goed over nadenkt.
maandag wasdag...woensdag gehaktdag...vrijdag vis.

en dat zakkie blauw...ja dat weet ik ook nog...hoewel ik nog piepjong( brul brul ) ben.

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Bij ons thuis hadden we, in mijn kindertijd, geen fototoestel en slechts enkele foto's omdat die nodig waren voor een rijbewijs etc. (Niets maken naar het evenbeeld want dat was zondig)
Later is dat gelukkig veranderd en mochten er wel foto's worden gemaakt met en zonder die rokende flitslampjes.
Ja en ik weet nog heel goed dat er vaak wasgoed onder de ronddraaiende vleugel in de tobbe kwam.
Vloeken deed mijn moeder niet. Maar aan haar gezicht kon je wel zien dat ze het niet leuk vond en ik ging in dat soort gevallen dan ook vaak een straatje om.
Ja dat blauwe zakje komt me bekend voor het hing bij ons aan een spijker aan de muur.
Voor zover ik weet zijn ze er nooit mee naar de dokter gegaan.

maandag, januari 14, 2008  
Blogger Els said...

Joh dat weet ik helemaal niet dat ze een wasmachine huurden.Dat is vast voor mijn tijd.De langzaamwasser kan ik me nog wel herinneren met al die teiltjes water en het zakje blauw.Een jaar of 10 terug was dat goedje nog te koop.

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

En wat te denken van zakje blauw voor de witte was? En dan de Sunil in een zeef en maar klotsen?Heerlijk die nostalgie..Wat worden we oud hé Mieke..
liefs van leny

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

De flitslampjes weet ik wel Mieke en dat mijn moeder zo'n wasmachine had nog heeeeeel vaag. Maar volgens mij hadden we toch al vrij snel een wasautomaat want heel veel kan ik me van die andere machine niet herinneren. Ook dat Reckitt's blauw zegt me niets.

Groetjes,
beuzeblaadje

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

tjonge wat een geslouw met die wasmachine zeg
gelukkig zijn daar nu andere mogelijkheden voor ;)
dat zakje blauw klinkt me wel bekend in de oortjes,
maar ik heb het zelf nooit gebruikt
hoe lang geleden is dit eigenlijk allemaal :)))))))

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wat zijn we dan nu verwend hè met al die luxe en apparaten.

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Zooowww dat waren nog eens tijden...
Ik kan me die flitslampjes nog goed herinneren.

maandag, januari 14, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Jaaaa, die oude camera had ik ook, maar flitslampjes niet wegens véél te duur toen...
Allemaal héél erg mooi, die nostalgie, maar geef mij maar de tijd van tegenwoordig, alles is zoveel makkelijker geworden...

dinsdag, januari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Mieke ik kan niet reageren op laatste blog, pagina krijg ik niet weergegeven, en wat die klutpistolen betreft, ik weet er alls van ooit schoot iemand van school precies in mijn oog, er zat zo een kurk met een draadje aan, kostte mij drie maanden een bril dragen....Good old days ohhh yea..
liefs van leny

dinsdag, januari 15, 2008  

Een reactie posten

<< Home