april 03, 2007

vroeger


Ik weet het nog heel goed.
Vroeger als kind, nu praat ik van zo'n 50 jaar geleden, hadden de meeste meisjes geen broeken aan, maar rokken en jurken.
In de winter droeg je er een maillot onder en in de zomer knie kousen of sokjes.
Bij het mooie weer wat we de laatste dagen hadden, dacht ik er ineens aan, dat ik bij zulk weer altijd aan het bedelen was bij mijn moeder, dat ik de maillot uit mocht doen en knie kousen aan mocht trekken.
Die maillot was dan naar mijn gevoel altijd veel te warm.
Heel vaak kreeg ik te horen, nee het is nog veel te koud en de volgende dag ging ik verder met zeuren en bedelen.

Maar dan werd het pasen en voor pasen kreeg ik altijd een nieuwe zondagse zomerjurk.
Dan was de kinderbijslag geweest en daar van werden dus nieuwe kleren gekocht voor mijn broer, zus en mij.
Het was heel opvallend,maar met pasen moest je de nieuwe jurk aan ook als er nog sneeuw lag of als het vroor.
En natuurlijk met kniekousen, want een zomerjurkje met een dikke winter maillot was niet mooi.
Vaak liep je dan te bibberen van de kou.
Ja ja, die goeie ouwe tijd:))


2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Heeeeel herkenbaar. Die wollen maillots, ze kriebelden zo..... had jij ook zondagse schoenen??? En een zondagse jurk! O mieke het waren echt ANDERE tijden!
xx Betty

dinsdag, april 03, 2007  
Anonymous Anoniem said...

haha Miek wat een mooi verhaal
zie je zo staan bibberen in je mooie jurkje met blote knietjes :-)

dinsdag, april 03, 2007  

Een reactie posten

<< Home