december 21, 2006

De armen


Ze gaat van huis tot huis
een kindje klein en fijn.
en bedelt om een aalmoes
voor het zieke moederlein.
-
Veel te dun is haar jurkje
tegen ijs en sneeuw en wind
het bibbert op heilige avond
dat arme kleine kind.
-
Het kleintje ziet de lichtjes
ze hoort een lied-gezang
bij haar branden geen kaarsjes
maar druppels op haar wang.
-
Thuis daar ligt de moeder
van honger bijna dood
Heb meelij jullie rijken
geef mij een stukje brood.
-
Zacht klopt het aan de deuren
maak open geef mij toch wat
Hier is geen plaats voor armen
ga naar huis, eet je daar maar zat.
-
Droevig gaat de kleine
ze huilt en bid heel stil
Jezus, geef jij mijn moeder
wat ik haar geven wil.
-
En nogmaals klopt de kleine
aan de deur van een arme man
kom binnen kind, kom binnen
ik zal zien wat ik doen kan
-
Dan deelt hij blij, hij kan wat doen
met haar wat deze nacht
van engeltjes omvlogen
De kerstman had gebracht.
-
Het kind rent heel gelukkig
voorbij is nu de nood
naar huis naar lieve moeder
maar moedertje was dood.
-
Een buurman vond die morgen
de kleine koud en bleek
Ze viert nu met haar moeder
kerst in het hemelrijk.
-
Dit gedicht en ook veel andere verhalen die ik de laatste tijd opgeschreven heb,
stammen uit het Bardeler Advent meditationen.
Bardel is een klooster in Duitsland die ieder jaar dit boekje uit geeft.
Het enige wat ik doe, is het vertalen.
Maar de verhalen zijn zo mooi, dat ik ze graag met jullie deel.
Maar gedichten vertalen is een hele puzzle heb ik wel gemerkt.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

mooi verhaal!
je ziet het zo voor je
triest!
doet me ook denken aan het verhaal
van het meisje met de zwavelstokjes
een èchte tranentrekker ;)

donderdag, december 21, 2006  
Anonymous Anoniem said...

Wowwww Mieke je bezorgt me kippenvel met deze tekst....

Ik kan me voorstellen dat het een hele puzzle is om zo'n tekst te vertalen. Dat heb je dan knap gedaan want alles staat nog "in" rijm!

Mijn complimenten voor de vertaling en voor dit schitterende log! (Ben jaloers op dat mooie bewegende begin-plaatje)

Groetjes, beuzeblaadje

donderdag, december 21, 2006  

Een reactie posten

<< Home