februari 15, 2008

nederlands


Er werd mij het afgelopen weekend verteld
dat mijn nederlands heel erg achteruit gegaan is.
.

De vormgeving van de zinnen
is niet altijd zoals het moet zijn.
En ik weet bijna nooit of het net met een D of met een T geschreven word.
Ook de G of CH verwissel ik vaak.
.

Maar ja, wat wil je.
De eerste 20 jaar die ik in duitsland woon,
heb ik bijna uitsluitend duits gesproken en gelezen.
Alleen al vanwege de kinderen.
En dat, terwijl de jongste nu in nederland woont en vloeiend nederlands spreekt.
.

Ik denk dat iedereen weet wat ik bedoel als ik iets schrijf en ik denk dat het geen zin meer heeft om mij nu nog in de nederlandse taal te verdiepen.
Dus Joop, DAT GEBRUIK IK NIET, DAT HEB IK NIET NODIG. :-))

21 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb altijd precies begrepen wat je op je log geschreven hebt. Daarbij; wie zonder taalfouten is, werpe de eerste steen!
Maar wat heb je leuke woordbordjes gebruikt. Soms zie je wel eens wat, maar meestal is dat 'aap, noot, mies'. Maar ik heb leren lezen met 'aap, roos, zeef'. De plaatjes zijn dezelfde nog als toen ik in de eerste klas zat. Die woordjes kan ik nog altijd uit het hoofd opzeggen.
Groetjes
Ria van Oldtimer

vrijdag, februari 15, 2008  
Blogger Els said...

Hahahaha, tegen Joop zijn nederlandse taal kunnen wij niet op. Hoe hard we ook proberen. Nee, die kan zo schrijver worden of misschien ook wel dichter.
De t achter de d heb ik allang afgeschaft hahaha, daar doe ik niet meer aan mee.
Je bent gewoon een ingeburgerde duitser geworden.

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

huh ik lees er gewoon overheen hoor bij mij zit het ook niet altijd goed
beetje dyslectisch (weet niet eens of dat goed geschreven is)
nog een week dan komen we naar jou land hoor!
jade wir kommen d'r an!
goed duits zeker?!?!?
liefs yfke

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hé, ik heb nog zo'n leesbord bij mijn verzameling kinderspeelgoed staan... leuk!
Doe jij maar zoals jij het wil, Mieke. Wij begrijpen elkaar wel!

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

de laatste is mooi ...hihihihihi!!
zitten een hoop woorden van ons dialect in , en meis ik klungel ook weleens met de D en de T...zucht ...en iedere keer weer die spellingsveranderringen arghhhh..
blijf jij nu maar wie je ben ....begrijpen doe ik je wel hoor , nooit gedacht ..waar heeft ze het over ;)) maak er een fijn weekend van !

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind het knap, Mieke, dat je de beide talen nog uit elkaar kunt houden!!!
En begrijpen kun je elkaar zelfs zonder woorden, dus breek je nek niet over de Nederlandse grammatica.
Je boodschap komt altijd goed over, hoor.
OT Ja Mieke, het was een heerlijk dagje gisteren.
En net zoals je zegt...dan kon ook bijna niet anders met Beus.
Maak er een fijn weekend van samen.
Groetjes, Ria.

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Nou jij bent wel degelijk te lezen hoor, en anders roep ik meine frouw er wel bei, sie ist einer halbe deutsche dame so what, ze spreekt vloeiend A.B.N en wat schiet ze ermee op? Ze is te verstaan en daar gaat het om En voor jou geldt toch hetzelfde hoor, ik lees nog graag jouw stukjes, en inderdaad zij die zonder taalfouten zitten werpe het eerste foutloze boek naar mijn hoofd, ik beloof dat ik niet zal bukken.
liefs van leny

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Juist die taal creatief gebruiken is een kunst.. geniet er maar van!

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Na twintig jaar Duits gesproken te hebben is er op jouw Nederlans helemaal niets aan te merken hoor.
Taal fouten heb ik je niet op kunnen betrappen.
Mieke een heel fijn weekend gewenst!

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik schrijf ook veel dingen niet goed hoor,
maar jullie begrijpen het best...dus ik bij jou ook wel hoor..

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik begrijp er niets meer van, hoe kun je dat vergeten!
Dat je duitsland met een kleine letters schrijft is me duidelijk maar Nederland moet met een hoofdletter N.
Nog beter is NEDERLAND met alleen maar hoofdletters te schrijven.
Verder hoef je je niet in onze taal te verdiepen.
Dat doen wij als bezoekers ook niet want dat doet de spellingscontrolle op onze computer wel

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Maak jij wel eens vouten????????
Ikke nooojt!

Joh ik kan me niet herinneren hier wel eens een schrijffout te hebben gezien. Dus dat zal beslist meevallen! Ik vind het super knap dat je én Duits én Nederlands (sorry Oldtimer!) kunt lezen,spreken,schrijven!

Mocht je toch wat tips willen?
Ooit gehoord van 't kofschip?
Schijnt tegenwoordig trouwens fokschaap te heten!

Fijn weekend,
beuzeblaadje

vrijdag, februari 15, 2008  
Blogger Unknown said...

Ook ik heb hier nog les mee gehad. Geweldig leuk om zo te leren schrijven en lezen.. Losse lettertjes uit de letterbak, samen voegen en dan ..jawel ik heb mijn naam geleerd.. Tellen deden we met slingers in de klas waarop 1 tot en met honderd hing.. Oude tijden.. en posters met ot en sien .. herinneringen komen terug.. Fijn weekend meis

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ja idd Miek je schrijft wel eens iets krom of verkeerd, maar DAT vind ik nou juist onder meer de charme van Mieke!
En te begrijpen is het altijd wel hoor en zo niet dan geef ik gewoon een gil ;)

Liefs
Bianc

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Hi, hi.. laat maar lekker waaien die opmerkingen. Het wordt mij ook wel voor de voeten geworpen. Het is gewoon de leeftijd. We worden ouder zeggen ze tegen mij op kantoor. Je bent boven de vijftig, en ik denk het kringetje van webbers waar we in verkeren ook. Dan mag je fouten gaan maken zeggen de jonkjes op kantoor. As je het maar begriept... En da kan ok in dialect. En yn het frysk naturlyk. ........

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Kijk ik snap niet eens hoe ik commentaar op een log als deze moet plaatsen dus het valt wel mee met jou.
As je het maar begriept is het al goed neit?

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

En toch ga ik wel even mijn vadertje verdedigen, aangezien hij een groot strijder is tegen de 'verloedering' van de nederlandse taal. En daar ben ik trots op, aangezien de kwaliteit van taal zelfs op scholen achteruit gaat. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, die best hier en daar foutjes mogen maken; de dochter van deze strijder, drentse en half-duitse tantes en heel evt sommige andere bloggers ;-) Groetjes, Tineke

vrijdag, februari 15, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik snap het even niet. Wie is Joop en wat had hij gezegd?

Taalfouten maakt iedereen. Maar ik ben het niet met je eens dat het geen zin heeft je in de taal en de juiste schrijfwijze te verdiepen.

vrijdag, februari 15, 2008  
Blogger mieke said...

Zo ernstig als de meesten het opgevat hebben, is het niet hoor.
Mijn nederlands is best wel goed vind ik zelf en ik weet dat Joop een kei is in de nederlandse taal.
Ik wou hem alleen effe pesten zoals het bij een jongere zus hoort.
(wat dat betreft heeft hij al heel wat bij mij te verduren gehad).

zaterdag, februari 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind je taalfouten nog wel wat meevallen hoor Mieke. Ik lees wel eens andere logs waarbij m'n tenen gaan krullen...
Leuk, die leesplankjes. Ik heb er nog eentje in het Drents, die zal ik binnenkort eens op m'n log zetten.

zaterdag, februari 16, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Nou Joop, je weet het...niet meer over beginnen. En inderdaad, die taalfoutjes vallen wel mee. Ik lees ze wel erger. Het is hier op deze log goed lezen.

zaterdag, februari 16, 2008  

Een reactie posten

<< Home