september 02, 2007

eiland "Mieke"

Na lang te hebben overlegd, heb ik toch besloten om het eiland Mieke weer eens neer te schrijven.
Jaren geleden zei mijn therapeut tegen mij, stel je voor, je bent een eiland.
Hoe ziet dat eiland eruit en je mag 3 dingen meenemen, welke dingen neem je mee.
Allemachtig, wat een vraag.
Ik kreeg 2 weken de tijd om mijn verhaal klaar te maken.
Het zijn 2 weken geworden, waar ik dus heel erg met mijzelf bezig was.
2 Weken die best wel moeilijk waren om over jezelf te oordelen.
Goeie en slechte dingen in jezelf te vinden.
Tja en welke dingen neem ik dan mee.
Nou, zet je schrap en begin maar met lezen.

De dingen die ik meeneem:
Zakken
Touwen
De Bijbel.



Op het eiland Mieke, zijn veel straten. Sommige zijn breed, sommige smal, andere rechtuit, weer andere vol bochten. Sommige zijn heuvelig , of ze liggen vol met stenen. Dat is mijn levensweg.
De zon schijnt daar heel veel. Mijn meestal goede humeur.
Soms regent het. Mijn tranen als ik verdrietig ben.
Soms is er storm en onweer. Ik ben heel eigenwijs en als ik dan mijn zin niet krijg, kan ik vreselijk woedend worden.
Ook sneeuwt en vriest het er soms. Mijn innerlijke hardheid en kilte die af en toe nog doorkomt.
Dan is er nog de mist. Als ik denk dat ik niet begrepen word, kan ik mijzelf heel zielig vinden.
.

Er zijn op het eiland Mieke een heleboel dieren.
Wilde dieren. Mijn grote mond, mijn pesten en trijteren.
Dieren die kruipen. Mijn luiheid.
Er zijn vogels. Mijn geluk en blijheid.
Dieren die veel herrie maken. Soms kan ik ook vreselijk druk zijn.
En dieren die hoor en zie je nauwelijks. Stil in een hoekje zitten, als ik weer eens een depressie heb.
.

Er is op het eiland Mieke ook een meertje. Dat is de spiegel waar ik nog steeds in moet kijken.
Vanuit dat meertje loopt een rivier, dat soms heel kalm voor zich uit stroomt, en soms is het heel wild met stroomversnellingen, Mijn sexualiteit.
In dit riviertje is een waterval. Mijn driftig zijn.
Over het riviertje zijn drie bruggen.
Een hele brede brug. Mijn hoop op de toekomst.
Een smal bruggetje vol gaten. Mijn verleden.
Als ik met heel veel moeite over deze brug gegaan ben, kom ik bij een plek met gaten in de grond waar giftige dampen uit komen. Mijn verslaafdheid.
En dan is er nog een hangbrug die heel erg wakkelt. Mijn weg naar het geloof, daarin ben ik nog heel onzeker.
Daarom neem ik TOUWEN mee, om me vast te binden en zeker verder te gaan.
(na al die jaren die voorbij zijn is mijn geloof nu heel hecht).
.


Op het eiland Mieke, zijn bergen en dalen.
In de bergen zijn grotten en spelonken. Dat zijn de geheimen die nog in mij sluimeren.
Daarom neem ik de BIJBEL mee, om te lezen en leren die geheimen te bewerken en verwerken.
In de dalen is de natuur wonder mooi. Mijn houden van de mensen.
Er zijn hele hoge bomen. Soms ben ik een sensibeltje.
Er zijn struiken die heel dicht op elkaar staan. Het liefst hou ik alles en iedereen vast en droom van een wereld zonder problemen.
Er zijn prachtige bloemen. Mijn liefde voor dieren en natuur.
Maar er staan ook bloemen die zijn giftig en hebben hele scherpe dorens. Ik kan soms zo'n kreng zijn.
Daarom neem ik ZAKKEN mee, om deze bloemen in te stoppen.
Ik wil ze niet vernietigen, een klein krengetje wil ik blijven.
.
Er is op het eiland Mieke een plek waar ik gelukkig maar èèn keer was in mijn leven.
Een hele diepe afgrond in de bergen waar ik naar beneden gevallen ben.
Mijn zelfmoord poging.
Het was een hard en zacht neerkomen.
Een zachte, omdat ik door God opgevangen ben.
Een harde omdat het werken aan het eiland Mieke heel zwaar en moeilijk werken was en is.
.
Het eiland Mieke is voor iedereen begaanbaar. Mijn openheid naar andere mensen.
Er liggen een heleboel grote en kleine eilandjes rond het eiland Mieke. Familie en vrienden.
.
Ik woon heel graag op het eiland Mieke.
Ze geeft mij geborgenheid.
Ze heeft veel hoeken en kanten, maar die horen erbij.
Anders was het niet het eiland Mieke.

20 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb hem weer gelezen en vind hem weer mooi.els

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat is dit verschrikkelijk mooi beschreven Mieke!! Tis idd makkelijker om je goede kanten te beschrijven en naar jezelf te uiten dan je zwakke punten en de minder goede eigenschappen van je persoonlijkheid. Maar het zijn juist alle punten die jou, Mieke maken, je verleden, heden en toekomst. Na wat ik over je gehoord en hoe ik jou die paar keer heb meegemaakt en natuurlijk van je gelezen heb kan ik alleen maar zeggen dat je een hele sterke, lieve, humoristische en vooral moedige vrouw bent!
Veel liefs en de groetjes aan Chris en Oma van Edith

zondag, september 02, 2007  
Blogger mieke said...

Heel erg bedankt Edith.
Wat vreselijk leuk dat jij af en toe mijn blog bezoekt.
Knuffel van mij.

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Met alle aandacht in mij heb ik vol verbazing zitten lezen, deze wijze woorden met een achtergrond van ironie, en zelfkennis. Knap dat jij jezelf zo neerzet. Ik verbaas mezelf nog elke keer weer qua karakter. Omdat ik nog altijd blijf geloven dat ieder mens goed is geboren en slecht is geworden. Die komen ook meestal op mijn pad, en dan ga ik er altijd maar gevoegelijk van uit dat ik het goede moet vinden in die mens. Dan ga je op je bek, maar staat op en loopt verder, weer een les erbij. Maar ik ben die beroemde ezel die die ellendige steen niet ziet.
Maar jouw openheid is zo oprecht en eerlijk, dat ik het tweemaal gelezen heb om het alles goed tot mij door te laten dringen. Een sterke vrouw die zichzelf zo kent is een sterk karakter met moed, kracht, humor, bitterheid, genieten van dat leven, in welke vorm dan ook. Maar het geloof komt in elke zin ertussen, ik lees tussen de regels door en merk dat je steunt op het geloof in jou, omdat je dat nu eenmaal ervaren hebt als een soort thuishaven. Bedankt dat we even bij je binnen mochten kijken...
Liefs van leny

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Om zo over jezelf na te moeten denken en het ook nog op te kunnen schrijven vind ik zo ontzettend knap. Om het dan ook nog eens met anderen te willen delen is nog knapper.
Gelukkig is het goed toeven voor jou op het eiland Mieke.
fijne zondag verder daar op jouw eiland.

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben er (weer) even stil van.....
Wat ben je toch een bijzonder mens

Liefs
Bianca

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wauw, dit vind ik bijzonder: mooi, kwetsbaar, echt, eerlijk. Een eiland waar het niet altijd even makkelijk begaanbaar is en toch vind je er je weg. Dikke knuffel van mij en ik ga eens over mijn eigen eiland nadenken!
kus

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ik sta ervan te kijken Mieke
zo echt als je je zelf daar neer zet.....het ontroert me
ik heb ff geen woorden meer een omhelzing zo groot als een oceaan
Novelle

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

gelukkig dat je op dat eiland wil blijven Een andere Mieke vinden wij niet zo fijn. nel

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

wow ! knap zoals je jezelf omschrijft, jij als eiland.. Lijkt me knap lastig, maar prachtig om te lezen en idd ontroerend zoals Novelle zegt.. Ook heel veel herkenbaar eigenlijk..
Een mooi eiland !

maryan

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Het Eiland Mieke lijkt mij een mooie plek.....helemaal ECHT....!
Mooi en ontroerend beschreven Mieke.

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

mieke ik was er weer ff opnieuw lezen. zo echt mieke ......
nogmaals groetjes Novelle

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Och Mieke....
Hier ben ik stil van!
Ik heb het nu 3 keer gelezen en dit log heeft me heel erg ontroerd!
Wat een mooie gedachte om aan jezelf te denken alsof je een eiland bent. Ik vind het heel erg knap hoe jij het eiland Mieke beschreven hebt daar is goed over nagedacht. Zelf denk ik dat het op het eiland Mieke heeeeel erg goed is, dat veel mensen daar nog heel veel zouden kunnen leren waarbij ik beslist ook denk aan mezelf! Ik hoop dat het eiland Mieke blijft zoals het is en dan wil ik wel één van de kleine eilandjes rondom zijn!

Liefs,
beuzeblaadje

zondag, september 02, 2007  
Anonymous Anoniem said...

ik moet dit nog es goed lezen hoor Mieke ....wat een verhaal is dit !!
wat een leven ....mens ...je bent écht mens , puur in je hele doen en laten !
jezelf tot eiland dopen en dan de hele handel gaan afdwalen .....knap ,héél knap !!
en nóg mooier om het te delen met ons webbies , want het is zéér intiem ....ik dank je voor je openheid meis !!!
ik heb een warm mens leren kennen , en nu blijkt met een kanjer van een warm mens ;))

maandag, september 03, 2007  
Blogger Chris said...

Ik ben God dankbaar dat ook ik van deze "eiland" mag meegenieten. Het is mijn dierbaarste grond waar 2 sterke bomen uitgegroeid zijn. Ik hou van jou!

maandag, september 03, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hier ben ik stil van geworden, kind wat een mooi eiland heb je ons laten zien.
Met hoogte punten en diepe dalen.
En dat we er zomaar mochten kijken in jou ziel.
Bedankt voor het vertrouwen.

Knuf Cyber Oma

maandag, september 03, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Fijn om deze commentaren allemaal te lezen. Mieke en Chris hebben soms heel veel steun nodig. liefs Nel

maandag, september 03, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Ja dan word je even stil.
Dit is een heel andere Mieke dan de Mieke die ik MEENDE te kennen.
Een Mieke die het leven meer heeft meegemaakt dan menig een van ons.
Maar ook een Mieke die laat zien waartoe mensen, als ze de moed hebben, toe in staat zijn.
Een Mieke die gewoon, zonder zich daar voor te schamen, verteld dat de bijbel een grote rol in haar leven speelt.
Een Mieke die verteld wat echte geborgenheid betekend.
Er zijn mensen die zeggen dat wonderen niet bestaan.
Maar Mieke jij hebt met deze log het tegendeel heel duidelijk gemaakt.
Het geeft een warm gevoel om tot je vrienden te mogen behoren vandaar, bij deze, een zoen op beide wangen!

maandag, september 03, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooie insteek, om jezelf zo te omschrijven. De laatste alinea,

Ik woon heel graag op het eiland Mieke.
Ze geeft mij geborgenheid.
Ze heeft veel hoeken en kanten, maar die horen erbij.
Anders was het niet het eiland Mieke.


geeft duidelijk aan dat je heel wat stappen hebt genomen op dat eiland Mieke, om vandaag de dag zo tevreden te kunnen wonen daar.
Mooi hoor.
Een sterk mens, dat eiland. :)

woensdag, september 05, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Heeeel mooi en wijs geschreven Mieke, ben er stil van! Veel liefs Betty

zondag, september 09, 2007  

Een reactie posten

<< Home