augustus 08, 2006

Klaagmuur

Iedereen gebruikt een klaagmuur.
Iedereen.
De kleine jonge, tegen wie gezegt word dat hij niet mag huilen.
De grote filmster, die niet met zijn roem om kan gaan.
De vrouw, die de zorgen van haar kinderen belangrijker vind als haar eigen zorgen.
De man, die van de ene op de andere dag zijn werk verliest.
-
Iedereen gebruikt een plaats waar de pijn goed opbewaard is.
Voor de Joden, is deze plaats de laatste muur van hun kapotte tempel.
De klaagmuur.
Er zijn veel klaagmuren, voor iedereen.
Iedereen gebruikt een plaats,
Om zich uit te spreken,
uit te huilen,
tegen aan te leunen,
zwak te zijn.
Een briefje, een dagboek, de oude boom die ik goed ken, muziek, een gebed.
-
En er zijn mensen die naar mij luisteren en mijn vragen beantwoorden.
Ik wil de moed hebben, deze mensen altijd om hulp te vragen.
Mischien is er morgen iemand die mij als klaagmuur gebruikt.