augustus 04, 2006

Beppo


De oude straatveger Beppo, verteld zijn vriendin Momo, zijn geheimnis.
Het is zo:
Soms heb je een hele lange straat voor je liggen.
Dan denk je, oh wat is die lang, dat red ik nooit, denk je dan.
En je begint je dan te haasten.
En je word steeds sneller en sneller en als je hoog kijkt,
dan zie je dat de lange straat niet korter word.
En je doet nog meer je best, je word bang
en dan ben je zo buiten adem, dan kun je niet meer.
En de straat ligt nog steeds voor je.
-
Zo mag je het ook niet doen.
Je mag de straat nooit op een keer denken, begrijp je?
Je moet aan de volgende stap denken,
aan je volgende ademhaling,
en aan de volgende veeg met de bezem.
En steeds weer opnieuw aan de volgende stap denken.
Dan word het leuk, dat is belangrijk,
dan doe je je werk goed.
En zo moet het ook zijn.
Opeens merk je, dat je stap voor stap
de hele straat klaar hebt.
Je hebt er niks van gemerkt en je hebt nog een heleboel adem over.
En dat is belangrijk.
-
Michael Ende
-
En het klopt.
Er staan nu 137 berichtjes op dit blog.
Als iemand mij zou zeggen
Je moet 137 berichtjes schrijven,
ik denk dat ik dan in paniek zou komen.
Maar iedere dag een stukje
en het lukt.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Zoals je het noteert lijkt het op een van de Zen-meditatietechnieken
Joop

vrijdag, augustus 04, 2006  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb je verhaal begrepen.xxxxels

maandag, augustus 07, 2006  

Een reactie posten

<< Home