maart 16, 2006

Vergeven

Dinsdag in de groep, was het thema vergeven.
Ik weet dat er een paar mensen zijn die ik niet of moeilijk vergeven kan.
Op deze mensen heb ik zo'n woede, ben ik zo boos...........
Toen werd mij gevraagd : Mieke op wie ben je eigenlijk boos, op die mensen of op jezelf , omdat je er machteloos tegenover staat.
Ja dat was een vraag zeg. Op wie ben ik kwaad, op die anderen of op mezelf.
Als ik hoor wat mij gevoel zegt, dan ben ik boos op mezelf, omdat ik het hele zooitje niet anders aangepakt heb.
En ik ben nog meer boos op mezelf, omdat ik heb toegelaten dat er met mijn gevoelens zo gespeeld word.
Als ik hoor wat mijn verstand zegt, dan ben ik heel kwaad op die andere mensen, omdat zij mij zo heel vaak pijn gedaan hebben. Dat ik iedere keer weer een trap in de kont gekregen heb.
En dan gaat het over vergeven. Het is zo makkelijk gezegt.
Ik weet dat de mens rustiger word als je vergeven kan, maar ik moet eerlijk zeggen dat het op het moment nog niet zo ver is. Die anderen kan ik nog niet vergeven, maar mezelf ook niet.
Eens zal de tijd rijp zijn.