april 06, 2009

INDIEN

-------------------------------------------------------------------
Toen mijn broer en schoonzus vorige week hier waren,
heeft hij me laten zien welk gedicht hij vroeger op school moest leren.
Ik vind het gedicht prachtig.
En Joop......... respect, respect.!!!!!!
Moeilijk hoor.

--------------------------------------------------------------------


Indien

Indien ge met bezonnen hoofd alom beroering kunt aanschouwen,

Paniek en dreiging om u heen met kalme blik kunt gadeslaan;

Indien, waar and’ren aan u twijf’len, gij uzelven kunt vertrouwen,

Maar toch die twijfel aan uw trouw ook kunt vergeven en verstaan;

Indien ge wachten kunt, het juiste tijdstip met geduld verbeiden,

En, als een lastertong u treft, gij laster slechts met waarheid keert;

Indien, vervolgd door haat, ge tot geen wrokgevoel u laat verleiden,

En daarbij nimmer met uw deugdzaamheid of wijsheid paradeert;

Indien ge dromen kunt – nochtans u niet door dromen laat regeren;

Indien ge denken kunt, maar niet uw heil zoekt in gepeins alleen;

Indien ge alle wisselingen van het noodlot kunt trotseren,

En rustig koers houdt, langs de klippen van triomf of rampspoed heen;

Indien ge kunt verduren, dat een schelm het woord, door u gesproken,

Verdraait, vervalst, en dan voor goede munt verkwanselt aan een zot;

Indien, als ’t werk van heel uw leven voor uw ogen wordt gebroken,

Ge ’t weder opbouwt, met gereedschap deels versleten, deels kapot;

Indien ge met de fondsen, door uw vlijt en spaarzaamheid verkregen,

Een bod naar rijkdom hebt gedaan, een sprong gewaagd naar meer gewin,

En ’t is mislukt… en al uw leed hebt ge voor iedereen verzwegen;

Uw hand grijpt weer de ploeg, en ge begint opnieuw bij het begin;

Indien ge, als het moet, uw zinnen en uw zenuwen kunt dwingen

Uw doel te dienen, ook al ging hun energie reeds lang teloor,

Opdat ge nog een laatste ruk aan hun vermogens kunt ontwringen,

Waaruit ge onverwachte wilskracht put voor het bevel; Zet door!

Indien ge met de menigte, maar ook met Vorsten kunt verkeren,

Moreel en geestelijk de kern van beide in uw hart omvat;

Indien welmenend vriend, noch fel verbitterd vijand, u kan deren;

Indien een ieder voor u meetelt, maar ge niemand overschat;

Indien ge nooit een kostbare minuut onnuttig laat verlopen,

Maar elke vliedende seconde naarstig arbeidt aan uw plan,

Dan ligt de weg naar Vrede, Voorspoed en Voldoening voor u open,

En wat oneindig meer betekent dan m’n zoon,

Zijt ge een MAN!

.

23 Comments:

Anonymous Anoniem said...

jeetje mina en hij kent hem nog steeds. knap hoor
els

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Pff je zult het uit je hoofd moeten leren. Wat een verhaal. Respect hoor!

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Ria said...

Ik vind het een hele prestatie Mieke, dat hij dit uit z'n hoofd geleerd heeft.
Als ik zo eens naar de inhoud kijk, moest je als man wel aan heel wat voorwaarden voldoen....
Groetjess..Ria.

maandag, april 06, 2009  
Anonymous paintbrush said...

wat een mooi gedicht mieke. de foto,s erbij vind ik ook mooi.

En dat dreunde hij na zo lange tijd nog zomaar even op? Goed hoor, bij mij vervliegt zoiets snel.

maandag, april 06, 2009  
Anonymous f r e d said...

laat ik nou ook van het manlijke zijn.....

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Anoniem said...

goede grutten, en dan vinden wij vrouwen dat er een hoop van ons verwacht wordt.......
Trouwens wel eng dat mijn papa dit zo nog kan oplepelen!!! Tineke

maandag, april 06, 2009  
Anonymous thea said...

Dat gedicht is er goed ingestampt,
als hij het nu nog helemaal uit z'n hoofd kan opzeggen.

maandag, april 06, 2009  
Anonymous plato said...

Wreed om iemand zo'n gedicht uit het hoofd te laten leren. Van de inhoud word ik niet vrolijk trouwens.

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Dat uit je hoofd leren is een hele klus geweest, maar o zo knap dat hij het nu nog weet.
Weet je Mieke het bevat ook zoveel waarheid.
Groetjes Bep

maandag, april 06, 2009  
Anonymous JeeBee said...

Petje af. Ik doe het hem niet (meer) na. ;-)
Wat een gedicht zeg...

maandag, april 06, 2009  
Anonymous marjolein said...

Dat is toch wel een erg hoog ideaal beeld van de man
En uit je hoofd...poeh...knap hoor
Wat een taal...
Leuke plaatjes heb je erbij verzonnen :))
Dag

maandag, april 06, 2009  
Blogger Els said...

OOOOOOh ik kom net bij het blog van Chris,,,,jij ook heel veel sterkte. hihi

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Anoniem said...

nou dat zijn heel veel indiens mmm
groetjes Novelle

maandag, april 06, 2009  
Anonymous marion said...

Dat is een lang gedicht zeg. IK ken nog wel wat kleine rijmpjes maar zoiets zou ik allang hebben vergeten. Knap hoor..

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Di Mario said...

Ik vind het al moeilijk om te lezen ;-)

Love As Always
Di Mario

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Jaja dat is niet mis ik weet niet of ik voor al die opdrachten wel een tien verdien ... Maar ik ben dan ook een meisje"-)))

Ik vind het wel heel mooi en nobel!

Liefs van sarewiets ne de bengels

maandag, april 06, 2009  
Anonymous beuzeblaadje said...

Hatsjiekiedeee wat een gedicht!!
Dit kende hij toch niet uit z'n hoofd he want dat ik onmogelijk!!

Liefs,
beuzeblaadje
OT: Heb geen échte logpauze hoor maar mijn hoofd staat er niet zo na. G heeft een punt achter onze vriendschap gezet!

maandag, april 06, 2009  
Anonymous Elmar said...

Lijkt me niet makkelijk om dat lange gedicht uit je hoofd te leren!
Vooral het tweede plaatje/schilderij vind ik erg leuk!
groetjes,
Elmar

maandag, april 06, 2009  
Anonymous oma said...

Ha Mieke,

Geweldig wat mooi, en in de oud Holandsche taal. oma

dinsdag, april 07, 2009  
Blogger Vedat said...

Op dit moment luister ik naar een interview met Jules Deelder. Die dicht zelf, maar leest geen enkel gedicht van andere dichters, zegt hij. Het lezen van gedichten doe ik wel, maar ik haal na afloop heel vaak mijn schouders op. Heb ik ook bij dit gedicht gedaan, hoewel ik het mooi vind. Het uit het hoofd leren van een gedicht heb ik alleen gedaan als ik het moest of mocht voordragen, anders is het natuurlijk onzin. Je kunt het immers telkens lezen.

dinsdag, april 07, 2009  
Anonymous esther said...

tjonge das knap...ik doe het hem niet na.

dinsdag, april 07, 2009  
Anonymous gerdaYD said...

Ja meid, ik zou het niet kunnen... inderdaad: respect!

dinsdag, april 07, 2009  
Anonymous Truus(depetvan) said...

Wat een gedicht...
Zo'n man moet dan wel heel sterk in zijn schoenen staan. ;-)

dinsdag, april 07, 2009  

Een reactie posten

<< Home